چکیده:
ابزار مدل سازی برای درک اساس سیستم نیرو، مخصوصا برای مهندسان مفید میباشد. چنین ابزاری به مهندسان جدید کمک
میکند تا سیستم را تحت شرایط نرمال و خطا میزان نمایند. این مقاله مدل سازی و شبیه سازی رله نیروی معکوس دیجیتال
در MATLAB/Simulink را ارائه میدهد. مراحل مختلف تبدیل دادهها در دیجیتالی کردن یک سیگنال نیز مطرح شده
است. در گذشته، رله های الکترومکانیکی معمولا استفاده میشدند، امروزه رله های دیجیتالی با سرعت و دقت بالا جایگزین
آنها شدهاند. عملکرد سریع رله مخصوصا برای آن دسته از خطاهایی مطلوب است که میتوانند منجر به خاموشی سیستم
شوند. رله های دیجیتال مزیت های دیگری نیز ازجمله چندین تنظیم متغیر و سایز فشرده دارند. در این مقاله عملکرد رله در
ژنراتور سنکرون ١١ کیلوواتی متصل به kV ٢٢٠ از طریق یک ترانسفورماتور افزایش دهنده تست شد.
خلاصه ماشینی:
94 جدول ١: شرايط لازم نيروي معکوس موتور و آسيب هاي احتمالي نيروي معکوس [٦] ) (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول ١ جزئيات مشکلات بالقوه مربوط به انواع محرک اصلي را از لحاظ محافظت نيروي معکوس (برگشت توان ) ارائه ميدهد.
٠٠٢١- تاخير تريپ نيروي معکوس (برگشت توان ) تاخير رله > زمان موتوري مجاز تنظيمات = ٧٥٠ دور براي سيستم Hz٥٠ (١٥ ثانيه ) شرايط نيروي معکوس همچنين در طي سنکروني روي ميدهد، هنگامي که فرکانس ماشين که بايد سنکروني شود تاحدي کمتر از فرکانس بار باس است و قطع کننده بسته ميباشد.
٣. اصول رله ي برگشت توان يک رله ي برگشت توان ، رله ي هدايت کننده اي است که براي تقويت جريان نيرو از ژنراتور ( که موازي با ژنراتور يا تجهزات ديگر عمل ميکند) استفاده مي شود و در مورد شرايط غيرعادي عملکرد مناسبي را اتخاذ مي کند.
اين نشان ميدهد که اگر ما رله ي هدايت کننده را با ”١٨٠ MTA (با استفاده از مقادير قراردادي زاويه ي فازي ژنراتور) استفاده کنيم سپس مي توان اتلاف محرک اصلي را زمانيکه فازور جريان معکوس شود و به منطقه ي تريپ وارد شود تشخيص داد.
97 (به تصویر صفحه رجوع شود) (شکل a٣) (به تصویر صفحه رجوع شود) (شکل b٣) اين اختلاف مربوط به فاصله ي همپوشاني تحت شرايط نرمال و جريان نيروي معکوس براي اجراي مولفه ي هدايت کننده ي رله استفاده خواهد شد.
تحت شرايط ثابت ، از آنجايي که دريافت ورودي در ژنراتور ’٠‘ است ، مقدار انتگرال گيري هميشه ’٠‘ (کمتر از ’T‘) خواهد بود، بنابراين خروجي مولفه ي تاخير متقابلا ١ مي شود.