چکیده:
این مقاله با هدف بررسی تاثیر کاربرد تلفیقی روش ارونیک و استراتژیهای فراشناختی بر خودکارآمدی، خلاقیت و نگرش
ریاضی دانش آموزان مقطع چهارم ابتدایی اول شهر کرمان در سال تحصیلی ٩٦-٩٧ با استفاده از روش تحقیق شبه آزمایشی
انجام گرفت. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع چهارم ابتدایی شهر کرمان به تعداد١٥٠٠ نفر بود
که ١٢٠ نفر در ٤ گروه ٣٠ نفری به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس نگرش سنج
علوم ریاضی ایکن، مقیاس خودکارآمدی کودکان ویلرویلد، مقیاس استعداد عددی از کتاب پرورش خلاقیت مرتضی ثابت قدم و
آزمون معلم ساخته سنجش سطح ریاضی استفاده شد. وجهت آگاهی از میزان اثربخش بودن یا نبودن کاربرد تلفیقی روش
ارونیک و استراتژیهای فراشناختی به مدت ٢ ماه اجرا شد. دادهها به وسیله نرم افزارspss و با استفاده از آزمون آنالیز
کوواریانس با رعایت پیش فرضها تحلیل شدند. نتایج نشان داد کاربرد تلفیقی روش ارونیک و استراتژیهای فراشناختی تاثیر
معناداری بر خودکارآمدی، خلاقیت و نگرش ریاضی دارد و نتیجه گیری میشود. کاربرد تلفیقی روش ارونیک و استراتژیهای
فراشناختی به عنوان یکی از روش های موثر در مدارس جهت افزایش نگرش مثبت به ریاضی، افزایش خودکارآمدی و افزایش
خلاقیت ریاضی دانش آموزان مورد استفاده قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
هدف ما در اين مقاله بررسي تأثير روش هاي تلفيقي ارونيک و استراتژيهاي فراشناختي تدريس بر تغيير نگرش و افزايش خلاقيت رياضي دانش آموزان پسر مقطع ابتدايي اول ناحيۀ ١ شهر کرمان در سال تحصيلي ٩٧- ٩٦ در مقايسه با شيوه سنتي آموزش است .
همچنين با توجه به ماهيت موضوع و طرح تحقيق که درصدد بررسي تأثير کاربرد تلفيقي روش ارونيک و استراتژيهاي فراشناختي بر نگرش و خلاقيت رياضي دانش آموزان پايه چهارم ابتدايي است ، پژوهش حاضر را مي توان در قلمرو پژوهش هاي تجربي در نظر گرفت .
جدول (٢) اطلاعات اوليه مربوط به تحليل کوواريانس (به تصویر صفحه رجوع شود) براي نشان دادن ميزان خودکارآمدي و نگرش به رياضي و خلاقيت رياضي دانش آموزان از مقايسه ميانگين پيش آزمون هاي متغيرهاي وابسته در گروه آزمايش و کنترل استفاده مي کنيم .
نتايج بدست آمده از پژوهش حاضر با نتايج حسني زنگبار و ليوارجاني (١٣٩٥)، رحماني (١٣٨١)، رحيمي و خسروي (١٣٨٥)، سعادتمند (١٣٧٤)، سليماني، سپهريان آذر و قادري (١٣٩٥)، سليماني و رکابدار (١٣٩١)، ظفر بخش (١٣٨٣)، عالي (١٣٨١)، عالي (١٣٨٣)، عالي (١٣٨٤)، غريبي و بهاري زر (١٣٨٠)، غلامعلي لواساني، حجازي و خندان (١٣٩٠)، قاضي طباطبايي ، حاتمي و نقش (١٣٩٢) ، کريمي باغملک و عبادي (١٣٨٥)، ليد (١٩٨٥)، معتمدي، برقي ايراني و کريمي (١٣٩١)، کولايي نژاد و جعفري ندوشن (١٣٩٢)، صادقي ديزج ، حسيني نسب ، عسگريان ، شيرعلي پور و مقصودي (١٣٩٤)، خدادادنژاد (١٣٨٨)، موسوي (١٣٩١)، نصري (١٣٨١)، بدري گرگري و همکاران (١٣٩٠)، نوظهوري پهرآباد و همکاران (١٣٩٢) همسو مي باشد.