خلاصه ماشینی:
"چون در آخر مراسله مرقوم رفته که اگر نظری دارم عرض کنم،ذیلا آنچه را به نظر قاصر میرسد معروض میدارد: شرحی که در ضمن کتاب دایره المعارف ترکی درج شده، متضمن مطالبی نیست که اتفاقا در یک مورد و به قلم یک مؤلف ترک فقط در آن کتاب و در ظرف امسال نوشته شده باشد،چون بدبختانه ایرانیان فارسی زبان از عالی و دانی و عوام و تربیت شده و ادبا و فضلا و دکترهای علوم مختلف و مصادر امور و وکلا و پیشروان مملکت و مدعیان احاطه بر معلومات عالم،نشریات و جراید و مجلات و کتب ترکی را نمیخوانند و زبان ترکی نمیدانند و اگر هم بعضی میدانند،مداومت برخواندن آنها ندارند و اصلا خبری از مملکت و ملت ترکیه و عقاید آنان و جریانات ادبی و سیاسی و ملی آنجا ندارند و ترکیه برای آنها مملکتیست پشت سد یاجوج و مأجوج و مانند مدینه النحاس و جابلقا یا تبت و مانچوری؛لذا با آنکه از امور جاریه در نیویورک و شیکاگو و پاریس و برلن و لندن که هزارها فرسخ از ایران دورند،کم و بیش اطلاع دارند و به عقاید نازیهای آلمان و کوکولوکس کلانهای امریکا آشنا هستند،به آنچه در ممالک همجوار جریان دارد،کمتر توجه دارند و بعد از سالیان دراز که مطالب و عقایدی هر روز و هر شب در پشت دیوار ایران جریان دارد،برحسب تصادف کسی یک قطعه از جراید یا کتب آن سامان را ترجمه[کند]و به نظر آنان برساند،یک مرتبه به تصور اینکه اتفاقا فلان مطلب که صد هزار مرتبه در نشریات آنجا مکرر شده و میشود،همین یک بار و به قصد خاص سیاسی در آن جریده یا کتاب نشر شده،قال و قیلی در میگیرد و معرکه و غوغا بر پا میشود و مثل عهد فتحعلی شاه که هریک از علمای ایران قلم به دست گرفته،کتبی در رد پادری(هنری مارتن)که اعتراضاتی به دین اسلام نوشته بود،تألیف میکنند که گویی بعد از هزار و سیصد سال تازه در همهی قرون تاریخ و تمام دنیا فقط یک نفر مسیحی برخلاف اسلام سخن گفته،غافل از اینکه در تمام ممالک مسیحی دنیا از قرن هشتم مسیحی تا حال،هر روز صد هزار مرتبه این طعن تکرار میشود و ما فقط وقتی که صادق کلدانی الاصل اورمیهیی در تهران اظهار کرد که نصاری چنین عقیده دارند،به هیجان آمدیم."