خلاصه ماشینی:
"به عنوان نمونه علی رضا ذکاوتی نوشته:«بعضی تصور کردهاند«رند پارسا» تعبیریست شبیه«کوسهی ریشپهن»،اما این اشتباه است،زیرا رند در عین آنکه مقررات را قبول ندارد ممکن است به لحاظ بیاعتناییاش به تعلقات کاملا پارسا بوده و حافظ تعمدا این عبارت متناقضنما را به کار برده است و نظیر هم دارد: با آنکه از وی غایبم و ز میچو حافظ تائبم در مجلس روحانیان گهگاه جامی میزنم حافظم در مجلسی،دردی کشم در محفلی بنگر این شوخی که چون با خلق صنعت میکنم» (عرفانیات،ص 183) (به تصویر صفحه مراجعه شود) به نظر نگارنده،ریشهی این بحث به ماجرای تعارض ظاهری عقل و عشق بر میگردد و جلوهیی دیگر از مخالفت بسیاری از عرفا با فلسفه و عقل جزییست که در عرفان ایرانی شواهد فراوان دارد.
»(دفتر عقل و آیت عشق،ج 3،ص 9) این پارادوکسها ازاینرو پیدا میشوند که ناظر با چشم عقل یا با چشم عشق به موضوع نگریسته و اگر دیدی جامع از هر دو داشته باشد،آنوقت این متناقضنماییها از بین میروند و همهی شطحیات عارفان نیز به همین ترتیب قابل فهم است."