خلاصه ماشینی:
"اگرچه ایرانیان در نخستین سالهای سیطرهی بیگانهی مهاجم، برای زدودن ننگ و نکبت فرمانبری و موالی بودن و بازپسگرفتن استقلال ازدسترفته،دست به شمشیر بردند و در هوای این آرزوی سوزان شورشها به پا کردند و به هر جنبش و طغیان مخالفت خلافت متعصب و خودکامه از قبیل خروج مختار ثقفی به خونخواهی امام حسین(ع)،عصیان خوارج،قیام بردگان،دعوت علویان زیدی، نهضت شعوبیه،اسماعیلیه و خرمیه،با شور و اشتیاق رویآوردند و تا پای جان جنگیدند و سرانجام نیز به تلاش و رشادت فرزندان دلیر بویهی ماهیگیر سراسر قلمرو گستردهی عباسیان را زیر فرمان خویش درآوردند،اما طرح خردمندانه و ماندگار کاخ باشکوه تاریخ و فرهنگ ایران فردا،به دست فردوسی بزرگ ریخته شد.
به راستی معطوف به جامعهگرایی و مسؤولیتپذیری،که انگار همان اثریست که استاد آریانپور در کتاب جامعهشناسی هنر به جستوجویش به تکاپو برخاسته است،اثر واقعنگر،صادق و صمیمی،مولود محیط کار،با حنجرهیی لبریز و مترنم«کارآوا»که جوهر رنج و تلاش و عشق به انسان و جامعه در بندبند ساختار هنریاش جاری است: من با زبان خانه/من با زبان کوچه و بازار/من با زبان همشهریهایم/مثل همیشه/ساده و رک حرف میزنم/در شعر من که حجم ندارد/جایی برای ایهام،یا استعاره نیست/من کار را که زادهی آنم/جز در لباس کار نمیفهمم/من/از نسل آب و خاک و هوا هستم/اما/همعصر سنگ و آهن و باروتم/اینجا/ جایی که عاشقانه مردن نامفهوم است/من این زبان سادهی خود را /مدیون همزبانی با دژخیمانی هستم/که با زبان مسلسلهاشان، مثل همیشه/ساده و رک حرف میزنند،/سیر هنر شگفت و تماشاییست/یادش بخیر-جد عزیزم-/طرح شکست دشمن را/ در غار میکشید/من/در میان مردم."