خلاصه ماشینی:
"برای تقریب این تئوری به ذهن،میخواهم به بحث در مورد یکی از سختترین ابیات حافظ بپردازم که در آن بحث و جدلهای زیادی صورت گرفته است،ولی به محور اصلی پرداخته نشده: ماجرا کم کن و بازآ که مرا مردم چشم خرقه از سر بدرآورد و به شکرانه بسوخت ساختمان این شعر به وسیلهی عاشقانهترین آیهی قرآنکه در مقابل عاشقانهترین روح اشتیاق،دعا به آینهگردانی پرداخته است و تصویر این بیت را در درون خود بینهایت بار تکرار میکند،معماری شده است.
حافظ در اینجا دست به میناگری زده و با این آیه موازی شده و پایهگذار سورئالیسم نوترکیب سورئالیسمی که دیگر مرزی بین واقعیت و خیال نیست،بلکه یک موجود زندهی زایاست،شده، خرقه از سربدرآوردن مردمک و سوزاندن آن کنایه از سفید شدن کامل چشم و خروج از ظلمت به نور است و از طرفی شکرانه را«صبر جمیل یعقوب در مقابل این مصیبت در آیهی قرآن»قبل از ادا شدن نذر پرداخت کرده است و همچنین نذر خود را قبل از دعا گرفته است،یعنی به حالت Circular یا دور و تسلسل در این بیت میرسیم."