خلاصه ماشینی:
"برای مثال،قافیهی«حکیم»را در یک بحر معین- رمل مثمن،مخبون مقصور-در نظر میگیریم: سیرش سخت گزیده است به نزدیک خدای سخنش سخت ستوده است به نزدیک حکم فرخی،دیوان،247 عشقبازی نه طریق حکما بود،ولی چشم بیمار تو دل میبرد از دست حکیم سعدی،دیوان غزلیات،ج 2،637 و باز شیخ میفرماید: عشق آن گوش ندارد که نصیحت شنود درد ما نیک نباشد به مداوای حکیم سعدی،دیوان غزلیات،437 و لسان الغیب،حافظ نیز اظهار دردمندی و طلب دارو را چنین ناله سر میدهد: فکر بهبود خود ای دل ز دری دیگر کن درد عاشق نشود به بمداوای حکیم حافظ،دیوان غزلیات،499 فرخی در مدح سلطان محمد پسر سلطان محمود،در بحر منسرخ مثمن مطوی مجدوع گوید: قدر گهر جز گهرشناس نداند اهل ادب را ادیب داند مقدار فرخی،دیوان،93 لسان الغیب مضمون فرخی را با آرایشی تازه و طرزی نو در بحر مجتث مثمن مقصور،مطلع غزلی آبدار قرار داده،میفرماید: چو بشنوی سخن اهل دل مگو که خطاست سخنشناس نئی جان من خطا اینجاست حافظ،دیوان غزلیات،33 و باز حافظ از همین مضمون معنایی تازهتر انگیخته در همان بحر مجتث مثمن مقصور در پیامی نوآیین به طنز و تعریض فرموده است: فلک به مردم نادان دهد زمام مراد تو اهل فضلی و دانش همین گناهت بس حافظ،دیوان غزلیات،364 فرخی در مدح خواجه احمد بن حسن میمندی در بحر خفیف مسدس مخبون محذوف سروده است: آمد آن بهار توبهشکن بازگشتی بکرد توبهی من فرخی،دیوان،304 همین مضمون را لسان الغیب در بحر مجتث مثمن مخبون با نگاهی تازهتر و شاعرانهتر با معانی عارفانه پرراز و رمز در مضمونی دلپذیر و معنیانگیز پرداخته،گوید: به عزم توبه سحر گفتم استخاره کنم بهار توبهشکن میرسد چه چاره کنم حافظ،دیوان غزلیات،75 فرخی در قصیدهیی ذو وزنین در مدح یمین الدوله محمود در بحر مضارع مثمن اخرب میگوید: ای صورت بهشتی درصدرهی بهایی هرگز مباد روزی از تو مرا جدایی فرخی،دیوان،341 ذو بحرین و ذو وزنین که جولانگاه ذوق و هنر شاعری سخنوران ادب پارسیست،با طبع موسیقیشناس،لسان الغیب سازگاری یافته چنانکه مضامین بکر نوآیینی را گاهی در قالب ذو وزنین و زمانی در قالب ذو بحرین زمینهی معانی بلند شعر خود فرموده و هنر شاعریش را در لباسی فاخر ارائه نموده است،و شمس گرکانی نیز ذو بحرین و ذو وزنین را در ساغر بحثی خواندنی جلوهیی نو داده است(شمس العلمای گرکانی،ابدع البدایع،246)و لسان الغیب در قالب ذو وزنین،معنایی نو انگیخته و فرموده است: دل میرود ز دستم صاحبدلان خدا را دردا که راز پنهان،خواهد شد آشکارا حافظ،دیوان غزلیات،7 در کلیات شمس چاپ نولکشور لکهنو،بحر مضارع مثمن اخرب را به دو وزن خوانده است،مفعول فاعلاتن در هر مصراع دو بار و مستفعلن فعولن در هر مصراع دو بار(کلیات شمس،نولکشور 340 و 311 و 422)بدین نکتهی مهم اشارت میکند که تأثر لسان الغیب را از عنصری و فرخی،آینهی روشنی چون غزل عاشقانهی شیخ شیراز و غزلیات عارفانهی جلال الدین مولوی در میان بوده است."