خلاصه ماشینی:
تصویرگری با جانبخشی به گلها: یکی گلبن تازه در نی ستان گلش چون قدم در کف میستان اسدی،308/71 به چمن خرام و بنگر بر تخت گل که لاله به ندیم شاه ماند که به کف ایاغ دارد دیوان حافظ،ص 157 تصویرگری با واجآرایی و شکل حروف: به ناسفته در که پیوسته داشت همی سفته بیجاده را خسته داست اسدی،31/186 به نظر میآید که در نه توی ذهن تصویرگر و صورتگرای اسدی،حروف«س»و«ش»با دندانههای خود،دندانهای معشوق را به تصویر کشیده است،همان صوتپردازی که حافظ رشته تسبیحی در کل بیت از دندانههای حروف موردنظر پیش چشم ایجاد کرده است،علاوه بر این«س»،«صدا معنایی» ایجاد میکند،زیرا یادآور زیر لب گفتن ذکر سبحان الله است: رشتهی تسبیح اگر بگسست معذورم بدار دستم اندر ساعد ساقی سیمینساق بود دیوان حافظ،ص 280 منابع79 1-گرشاسبنامه،ابو نصر علی بن احمد اسدی طوسی،به تصحیح حبیب یغمایی،تهران،انتشارات کتابخانهی طهوری،چاپ دوم،1354.