خلاصه ماشینی:
"طغرل طهماسبی-مراغه سیری در ادبیات موسیقایی حافظ97 حافظ،گوینده جاودانی که پس از نهفتن اسرار عشق به تنگ میآمده و به بانگ موسیقی سخن میگفته،همینکه از حجاب چهرهی جان که غبار تن است،رنجور میگردد و از اختفای حقیقت که مایهی جنگ هفتاد و دو ملت است نگران میشود،پس از وضو ساختن از چشمهی فیاض عشق به بود و نبود پشت پا میزند و وقتی که دل را معیار واقعی حقایق معرفی میکند و سعادت را به درون افراد،بسته میداند،ناگزیر به ساز و آواز میپردازد و نغمهی هستی را در زیر و بم چنگ و رباب و نی جستوجو میکند.
»،میفرماید: گیسوی چنگ ببرید به مرگ می ناب تا حریفان همه خون از مژهها بگشایند یا: بس که در پرده،چنگ گفت سخن ببرش موی تا نموید باز به تارهای چنگ که یا مویین و یا از فرط نازکی به تارهای مویین تشبیه گردیده،اشارات نمودهاند: حلقهی ابریشم است موی خوش چنگ چون مه نو کز خط ظلام برآمد خاقانی حافظ در اشعار خود بارها از چنگ یاد کرده است."