خلاصه ماشینی:
"استاد محمد رضا شفیعی کدکنی در این مورد مینویسند:«روی همین اصل است که حافظ بسیاری از صور خیال شاعران قبل از خود را که زیبا و دلانگیز بودهاند،ولی از بار عاطفی نیرومند تهی،با زمینهی عاطفی-انسانی خود سرشار کرده و در شعر خویش ابدیت بخشیده است.
در این مورد نیز به آوردن بیتی اکتفا میکنیم: بتی دارم که گرد گل ز سنبل سایهبان دارد بهار عارضش خطی به خون ارغوان دارد در نگاه اول به نظر نمیآید که حافظ شیرینسخن با حدود دوازده واژهی ساده و معمولی،با داشتن محدودیت وزن و قافیه و ردیف و معنی،بدون تکلف توانسته باشد دست به اینگونه تصویرگری و خیالبندی و اعجاز بزند؛اما هرچه بیشتر در گلستان رنگارنگ خیال که پیرامون این بیت آفریده سیر میکنیم، خیالانگیزی و سحرآمیزی او بیشتر آشکار میشود.
استاد بهاء الدین خرمشاهی در کتاب ذهن و زبان حافظ فصلی تحت عنوان«اعجاز در ایهام»آورده و به بسیاری از ایهامهای شعر حافظ اشاره کرده است:9و مینویسند:«اعتنای حافظ به آرایهها و پیرایههای لفظی نیز قابل توجه است و مهم این است که درست در سر حد کمال و پیش از آنکه کار به افراط و صنعتتراشی برسد، میایستد و موزونترین لفظ و معنی را عرضه میدارد.
در مورد اینگونه خیالپردازی و تصویرسازیها استاد محمد رضا شفیعی کدکنی مینویسند: «ما خیال را به معنی مجموعهی تصرفات بیانی و مجاز در شعر به کار میبریم و تصویر را با مفهومی اندک وسیعتر که شامل هر گونه بیان برجسته و مشخص باشد،میآوریم،اگرچه از انواع مجاز و تشبیه در آن نشانی نباشد،مثلا گاهی آوردن صفت چنان که در بسیاری از موارد در شاهنامه دیده میشود،بدون کمک از مجاز و تشبیه به خودی خود جنبهی تخیلی دارد و همین آوردن صفت است که تصویر را به وجود میآورد."