خلاصه ماشینی:
"وقتی که«قاضی محمد مسافری»در تبریز رایت وزارت برافراشت«مولانای نثاری»-از شاعران هجاگوی وقت-قصیدهیی در مدح وی گفته،صله نیافت،لا جرم درصدد هجو برآمده،گفت: هست دیوانخانه و خلوتگه خاتون تو آن یکی دار المظالم این یکی بیت اللطف اهلی شیرازی،شاعر قرن دهم که به عفت کلام معروف است،در قطعهیی برای منع از بدعت،توهین به زنان را روامیدارد: مکن ای خواجه میل سگصفتان بدعت بد در این دیار منه چون زنی را رئیس ده کردی خلق ده را تمام رخصت ده گرچه در ده زنی سگی باشد چند باشد ز بیسگی در ده (حجازی،1381) در دورهی بیداری نیز،با وجود روشن شدن اذهان و گرایش به دیدگاههای مثبت و روشنفکرانه،همچنان جلوههایی از آن نفرات در میان آثار نوشتاری،خودنمایی میکند؛شاعری گوید: «میتوانی به یقین،سینهات را بشکافی آنچنانکه با کلید سکهیی زرین در سینهی زنی را میتوانی گشود».
این سخنان،از مردان تاریخساز قرون وسطایی نیست؛که از زبان ملک الشعرای دربار بیداری و نواندیشی است: زن به قید حواس خمسه در است زن نمودار سادهی بشر است زن کتاب طبیعت ساده است زن ز دستور حکمت آزاده است هست اعصاب زن لطیف و رقیق میگریزد ز بحث و از تحقیق خصم افکار تازهاند زنان منکر کار تازهاند زنان زن به هر چیز تازه بندد دل لیک گردد ز فکر تازه کسل علمهای خیالی و نقلی دوست دارد نه فکری و عقلی (بهار،1368) شفیعی کدکنی،شاعر،ادیب و نظریهپرداز معاصر میگوید:«در جامعهی ما،کسانی هستند،که به زبان دین میگویند که به زن نباید بیشتر از خواندن قرآن،یاد داد و نوشتن را اصلا نباید یاد داد؛چون باعث انحراف او میشود»."