خلاصه ماشینی:
"ولی مجموعهی داستان شهری چون بهشت (1340)نشان داد که قلم دانشور متحول شده و به پختگی رفته است.
درون مایهی اصلی این اثر، تنهایی،بسته بودن محیط اطراف،فاصلهی آدمها از یک دیگر و از اجتماعیست که آدمهای داستان را به انزوا و گریز به درون خود ملزم میکند.
با خواندن این اثر در کنار آثار دیگر گلی ترقی،یک ویژگی عمدهی کار وی زود به چشم خواننده میآید و آن،این است که گلی ترقی زنی پرورش یافته در خانوادهیی توانگر است که از کودکی طعم فقر را نچشیده،آدمهایی را که انتخاب میکند از طبقات فقیر فاصله دارند.
ترقی در سال 1376،مجموعه داستان جایی دیگر را منتشر کرد که داریوش مهرجویی براساس یکی از داستانهای این مجموعه هم فیلمی ساخته است.
داستانهای گلی ترقی با ترجمه شدن به زبان خارجی،بویژه زبان فرانسه،مورد توجه محافل ادبی قرار گرفت و داستان بزرگ بانوی (به تصویر صفحه مراجعه شود) روح من یکی از جوایز داستان سال 1981 را به خود اختصاص داد.
این از هنر علیزاده است که به جای پیچیده کردن عمدی بیان،درون پیچیده آنها و سرنوشت حاکم بر این آدمیان را نشان دهد.
او ایدئولوژی فراگیر را که اینبار علاوه بر زورمداری،به زوایای کاملا خصوصی زندگی نیز دستبرد میزند،به چالش میکشد،آدمهای این داستان هیچکدام در برابر پرتگاهی که انتهایی برایشان متصور نیست،قرار میگیرند، خانهی ادریسیها روایت این استیلای بیحد و مرز است،استیلایی که اگر در آن تعمق شود،در خواهیم یافت که ریشه در آن آرمانگرایی دارد که روزگاری خود نویسنده نیز به آن دل بسته بود.
این اثر نیز مانند اهل غرق نشان داد که روانیپور کار نویسندگی را به جد دنبال میکند."