چکیده:
جمهوری اسلامی ایران با قرار گرفتن در جایگاه داوزدهم دنیا در تولید دانش نانو می تواند جایگاه مناسبی را در تجاری سازی و تولید ثروت از فناوری نانو کسب کند. این پژوهش به دنبال شناسایی و اولویت بندی عوامل نهادی موثر بر انتخاب راهبرد تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی فناوری نانو است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان متخصص و در بخش کمی شرکت های فعال فناوری نانو است. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمی، پرسشنامه و روش تحلیل داده ها در بخش کیفی، کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی، تحلیل عاملی تاییدی و مقایسه زوجی است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که شش عامل نهادی بر انتخاب راهبرد تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی فناوری نانو در ایران موثرند که به ترتیب اولویت عبارت از سابقه و قراردادهای دانشگاه، فرهنگ دانشگاه، نهادهای حمایت کننده، اهداف و ماموریت دانشگاه، سرمایه اجتماعی دانشگاه و سیاست های دانشگاه است. این شش بعد در قالب 20 جزء فرعی شناسایی و اولویتبندی شده است.
Locating in the world’s twelfth position in nano-science production، Islamic Republic of Iran can achieve a suitable place in the commercialization and wealth creation of nanotechnology. This research aims to identify and prioritize institutional factors influence choosing of academic researches commercialization strategy in nanotechnology. This research is applicable from purpose point of view and is qualitative - quantitative from point of data collection. The statistical population of the qualitative research part are academic experts and of quantitative part are companies active in nanotechnology. Data collection was conducted through interviews in qualitative part and through questionnaire in quantitative part، and also data analysis methods were primary، open، axial and selective coding in qualitative part and confirmatory factor analysis and paired comparison in quantitative part. The findings show that six institutional factors affect choosing academic research commercialization strategies for nanotechnology in Iran which are history background and contracts of university، university culture، supporting institutions، university goals and missions، university’s social capital and university policies in priority order. The six factors have been identified and prioritized in 20 sub-factors.
خلاصه ماشینی:
کدگذاري باز، محوري و انتخابي حاصل از تجزيه و تحليل بخش کيفي کدگذاري باز کدگذاري رديف کدگذاري انتخابي (اجزاي فرعي ) (ابعاد) محوري 1 وجود فرهنگ کارتيمي در دانشگاه 2 وجود فرهنگ کارآفريني در دانشگاه فرهنگ دانشگاه 3 وجود فرهنگ تجاري سازي در دانشگاه 4 وجود فرهنگ ارتباط صنعت و دانشگاه در پروژه هاي دانشگاهي 5 سياست دانشگاه در ارتباط با ليسانس دهي ٦ سياست هاي سياست دانشگاه در ارتباط با نحـوه تخصـيص درآمـدهاي حاصـل از دانشگاه ليسانس دهي پتنت هاي دانشگاهي 7 سياست دانشگاه درارتباط با پاداش دهي 8 اعتبار نام و برند دانشگاه در سطح کشور در حوزه فناوري نانو ٩ سرمايه ي اعتبار نام و برند دانشگاه و تحقيقات دانشگاه در سطح بـين المللـي در حوزه فناوري نانو اجتماعي 10 پيشينه ي افتخارآميز در همکاري دانشگاه و صنعت در حـوزه فنـاوري نانو 11 هدف دانشگاه مبني بر توسعه اقتصادي ملي 12 هدف دانشگاه مبني برافزايش درآمد هاي مالي اهداف و ١٣ ماموريت هدف دانشگاه مبني برتجاري سازي تحقيقـات دانشـگاهي و ارتبـاط دانشگاه موفق با صنعت 14 وابستگي اهداف و مأموريت دانشگاه به يکي از وزارت خانـه هـا بـراي کمک به ارتقاء همه جانبه آن 15 قراردادهاو تفاهم نامه هاي همکاري دانشگاه با بخش صنعتي 16 سابقه دانشگاه در انجام تحقيقات مشترک با صنعت مرتبط با فناوري سابقه /قراردادها نانو 17 سابقه پژوهش هاي دانشگاه با صنعت که منجر به تجاري سازي شده 18 ستاد توسعه فناوري نانو ١٩ نهادهاي بنياد ملي نخبگان 20 حمايت کننده شهرک هاي صنعتي 21 پارک هاي علم و فناوري و ساير مراکز وابسته بر اساس کدگذاري باز، محوري و انتخابي و تجزيه و تحليل بخش کيفي ، مطابق آن چـه در جدول ١ نشان داده شده است ، عوامل نهادي مؤثر بر انتخـاب راهبـرد تجـاري سـازي تحقيقـات دانشگاهي فناوري نانو شامل ٦ بعد فرهنگ دانشگاه ، سياست هـاي دانشـگاه ، سـرمايه اجتمـاعي دانشگاه ، اهداف و مأموريت دانشگاه ، سابقه و قراردادهاي دانشگاه و نهادهاي حمايت کننده اسـت .