چکیده:
نقش مهم معلمان در سلامت و سعادت و تعالی جامعه بر کسی پوشیده نیست هر جامعهای طالع خود را در چگونگی کار معلم میبیند و او را اولین و آخرین امید در تربیت و پرورش نوباوگان و نسل ایندهی کشور میداند.احراز مقام والای معلمی چندان هم ساده نیست.معلم باید با دلسوزی و فداکاری از جان و دل زحمت بکشد تا نسلی تربیت شده و سالم به جامعه تحویل دهد.او باید با صبر و حوصله و متانت اخلاق سرمشق پاکی و راستی و نمونهی یک انسان کامل و صادق برای فرزندان این مرز و بوم باشد.معلم همواره باید وجدانی پاک و رفتاری پسندیده و مهر آمیز داشته باشد.وقتی در جامعهای شغل معلمی را همطراز شغل انبیاء میدانند چه عزت و حرمتی بالاتر از این میتوان بر معلم نثار کرد.
خلاصه ماشینی:
يکي از اثرات مثبت اجتناب از تنبيه آن است که دانشآموزان از معلمان خود متنفر نميشوند همچنين هنگامي که معلم از آزردن دانشآموزان و پيش داوريهاي غير اصولي پرهيز ميکند و نيز توجه و علاقهي خود را به آنها ابراز ميدارد رابطهي مطلوب ميان معلم و دانشآموز برقرار ميشود هنگامي که دانشآموزان معلم خود را دوست داشته باشند و به او اعتماد کنند و احترام بگذارند تاثير به سزايي بر گرايشهاي انگيزش تحصيلي ايشان خواهد داشت.
بنابراین توانايي برقراري ارتباط مؤثر و ايجاد رابطۀ صميمانه با دانشآموزان، والدين و همکاران، يکي از مهمترين مهارتهايي است که هر معلمي بايد در خود تقويت کندوجود روابط حمايتي بين معلم و دانشآموز، تأثير مثبتي روي افزايش مشارکت دانشآموزان و پيشرفت تحصيلي آنها دارد.
که انگيزش خود تعيين گري و عملکرد تحصيلي ميتواند در رابطه بين ارتباط معلم – دانشآموز و تصميم به ادامه و ترک تحصيل نقش واسطهاي داشته باشد(01/0 چندان علاقهاي به آنها ندارند انجام ميدهند زيرا فکر ميکنند با انجام این گونه تکاليف توجه معلم را جلب خواهند کرد.
يافتههاي پژوهش نشان داد که انگيزش خود تعيين گري و عملکرد تحصيلي ميتواند در رابطه بين ارتباط معلم – دانشآموز و تصميم به ادامه و ترک تحصيل نقش واسطهاي داشته باشد) 01/0 نتايج نشان داد که با بهبود روابط معلم دانشآموز ضمن افزايش انگيزش و بهبود عملکرد دانشآموز ميتوان تصميم به ترک تحصيل را در دان شآموزان کاهش داد نيسي (۱۳۶۴) در پايان نامه كارشناسي ارشد خود با عنوان «اثرات اعتماد به نفس معلم بر عملكرد دانشآموزان پسر وپسر سال اول تا سوم دبيرستان» به این نتيجه دست يافت كه افزايش وكاهش اعتماد به نفس معلم بر دانشآموزان پسر باعث افزايش و كاهش عملكرد آنها شده است و بين اعتماد به نفس معلم وعملكرد تحصيلي دانشآموزان پسر و پسر همبستگي وجود دارد.