چکیده:
تنوع قومی یکی از از واقعیتهای تاریخی- سیاسی ایران است. نتیجه گریزناپذیر این واقعیت، ضرورت اتخاذ و اجرای سیاستهای قومی است که بتواند با برقراری و تنظیم ارتباط میان اقوام از یکسو و ارتباط اقوام و دولت از سوی دیگر، زمینه حفظ یکپارچگی، همبستگی، وحدت و وفاق ملی را فراهم نماید. مدیریت این تنوع به عنوان پدیداری اجتماعی، شامل اصل پویایی بوده و سیاستهای موجود باید با توجه به شرایط و مقتضیات بهبود یابند. پژوهش حاضر در این راستا با توجه به مناقشه ایران- پژاک، با تمرکز بر تجزیه و تحلیل سیاستهای قومی ایران در خصوص قوم کُرد به دنبال شناسایی مشکلات در این زمینه و ارایه پیشنهاد برای ارتقای این سیاستها، صورت یافته است. سوال اصلی پژوهش آن است که مسائل و چالشهای سیاستهای قومی در خصوص قوم کُرد که میتواند بر اقدامات گروهک پژاک تاثیرگذار باشد چیست؟ روش پژوهش کیفی بوده و دادههای گرد آمده از مصاحبه نیمهساختیافته با رویکرد کُدگذاری باز و محوری اشتراوس و کربین، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است ایجاد اجماع هنجاری و قداست دادن به آن: تلاش برای ایجاد اشتراک در عقاید، آراء و دیدگاههای عمومی جامعه و پذیرش عملی شرایط موجود، تأکید بر ارزشهای عام و مشترک، ایجاد رابطه طولی و عرضی میان خرده فرهنگهای محلی با فرهنگ ملی و انعطاف پذیری نسبی دولت ملی میتواند موجب ایجاد اجماع هنجاری در جامعه شود.
considering the Iran-PJAK conflict, by focusing on the analysis of Iran's ethnic policies regarding the Kurdish people, it seeks to identify problems in this field and with the aim of proposing to improve these policies in the conflict. In the present study, a qualitative method to gain a better understanding of the ethnic policies of the Islamic Republic of Iran regarding the Kurdish people and its impact on the formation and process of PJAK group and research data through the coding process, based on the systematic design of data theory based on Strauss and Carbin (1998) was analyzed. In the present study, semi-structured interviews were usedto explain a model for the ethnic policies of the Islamic Republic of Iran and its impact on the formation and process of actions of the PJAK group. The results showed that ethnic policy-making in the Islamic Republic of Iran theoretically has three levels: Cognitive level: The cognitive component of attitude is the information that a person has about the subject of attitude. This refers to the information and knowledge that a person acquires about the elements of ethnic identity. Emotional level: This component includes emotions that evoke the subject of attitude in the person. are among the feelings that people can have about their ethnic elements due to their ethnic status and level of readiness for action: often, attitude Have defined a kind of readiness for action; That is, it prepares a person's attitude to take action in dealing with the issue of attitude.
خلاصه ماشینی:
با این مقدمه و نظر به مناقشه ایران - پژاک، پـژوهش حاضـر با توجه به نقش سیاستگذاری قومی در کاهش مشکلات در نواحی یـاد شـده و افـزایش انسـجام و همبستگی ملی، به دنبـال بررسـی و تحلیـل مسـائل و چـالش هـای سیاسـت های قـومی ایـران در خصوص قوم کُرد در رابطه گروه تروریستی پـژاک اسـت .
- غلامی شکارسرایی (١٣٩٥) در پژوهشی با عنوان «تحلیـل گفتمـان سیاسـت هـای قـومی پـس از انقلاب اسلامی (با تاکید بر دوره ١٣٦٨-١٣٧٦)» به بررسی این سوال پرداخته است که مهم تـرین دال های مرکزی و شناور گفتمان حاکم بر سیاست قومی معطوف بـه همبسـتگی ملـی در فاصـله ١٣٦٨-١٣٧٦ کدام است ؟.
197 - ترابی و مجیدی (١٣٩٣) در پژوهشی با عنوان «بررسی چگونگی مدیریت شکاف هـای قـومی در کردستان جمهوری اسلامی ایران » به بررسی این سوال پرداخته اند که مدیریت شـکاف های قومی در کردستان چه کاستیها و ضعف هایی داشته است ؟.
- ترابی (١٣٨٨) در پژوهشی با عنوان «سیاسـت هـای جمهـوری اسـلامی در مـدیریت تنوعـات اجتماعی » به بررسی این سوال پرداخته اسـت کـه سیاسـت های جمهـوری اسـلامی ایـران در 198 مدیرت تنوعات اجتماعی مبتنیبر جه اصولی است ؟ روش پژوهش توصیفی اسـت و یافتـه ها حاکی از آن است که سیاست های جمهوری اسلامی در مدیریت تنوعات اجتمـاعی و افـزایش همبستگی ملی بر بنیاد «سیاست تکثرگرایی وحدت طلب دینی» در حال تکوین اسـت .