چکیده:
استقبال اخیر شرکتها از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابیها نقش کارشناسان را پررنگتر نموده و اعتماد افزاینده بر کار کارشناسان منجر به نگرانیهایی در ارتباط باکیفیت حسابرسی گردیده است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی چالشها و موانع استفاده از خدمات کارشناسی در حسابرسی و راهکارهای بهبود آن است. پژوهش از نوع کیفی بوده و دادههای موردنظر از طریق مصاحبه با 17 نفر از حسابرسان و کارشناسان رسمی دادگستری گردآوری و با روش تحلیل تم، تحلیلشده است.مطابق با یافتههای پژوهش ضعف نظارت، عدم استقلال کارشناس، محدودیتها، ناکارآمدی ساختاری، عدم تمایل حسابرس، عدم رعایت اخلاق حرفهای حسابرس، محیط اقتصادی و مشکلات ارتباط و هماهنگی، چالشها و موانع استفاده از خدمات کارشناسی شناخته شدند و تقویت نظارت، اصلاح قوانین و مقررات، تقویت زیرساختها و ترویج و توسعه خدمات کارشناسی، راهکارهای بهبود استفاده از خدمات کارشناسی شناسایی شدند.نتایج پژوهش میتواند بهمنظور دست یافتن به استفاده اثربخش از کارشناسان در فرآیند حسابرسی و درنتیجه کیفیت حسابرسی بالاتر سودمند واقع شود.
The recent welcome of companies to capital increases from revaluations has highlighted the role of experts, and increasing trust on the work of experts has led to concerns about audit quality. The aim of this study is to identify the challenges and barriers to using expertise services in auditing and ways to improve it. The research is qualitative and the data were collected through interviews with 17 auditors and Official Experts of Justice official and analyzed by theme analysis.According to the research findings, weakness of supervision, Lack of expert independence , limitations, structural inefficiency, reluctance of the auditor, non-compliance with the auditor's professional ethics, economic environment and communication problems and coordination of challenges and barriers to using expertise services were identified and rules and regulations improvement, strengthening infrastructure and promoting and developing expertise services, strategies to improve the use of expert services were identified. The results of the research can be useful in order to achieve effective use of experts in the audit process and as a result higher audit quality.
خلاصه ماشینی:
(2019 با توجه به استقبال شرکت ها از تجدید ارزیابیها با توجه به ماده ١٤٩ قانون مالیات های مستقیم و به تبع افزایش سرمایه از محل این تجدید ارزیابیها و مطرح نمودن استفاده از خدمات کارشناسی به عنوان یکی از چالش های اندازه گیری ارزش های منصفانه در مطالعات متعدد (مرادی و همکاران ، ١٣٩٨؛ سلیمانی امیری و محمود خانی، ١٣٩٨؛ گل محمدی و رحمانی، ١٣٩٧)، نقش کارشناسان در حسابرسی پررنگ تر شده و کیفیت گزارش های کارشناسی به یکی از نگرانیهای نهادهای ناظر در کشور تبدیل شده است .
از سوی دیگر، نتایج بررسی پس از اجرای استاندارد بین المللی حسابرسی ٦٢٠ در سال ٢٠١٣ نیز بیانگر مواردی ازجمله ، درک ناکافی حسابرس از روش ها و مفروضات کارشناس ، کار انجام شده توسط کارشناس با دخالت اندک حسابرس ، پیگیری نامناسب و عدم برقراری ارتباط مناسب با نتایج و پیشنهادهای کارشناسان ، آزمون ناکافی در ارتباط با منابع داده های استفاده شده توسط کارشناس و اطمینان بیش ازحد بر صلاحیت کارشناس بدون بررسی بیشتر راجع به تناسب آن است (٢٠١٥ ,.