خلاصه ماشینی:
"بیقیل و قال: گزارش اول (به تصویر صفحه مراجعه شود) در حسرت و جستجوی آن فضای خیالانگیز پیشتر از این،در جایی به هنگام بحث درباره وضیعیت نقاشی امروز ایران،چند کلمهای درباره بحران روزافزون در حیطه آموزش هنرهای تجسمی نوشته و اشاره مختصری به آشفتگی و بیهویتی هنر معاصر که بخشی از آن حاصل نظام آموزشی است نموده بودم.
در برابر آموزش و نقد و تجزیه و تحلیل و تبلیغ و ترویج مکاتب و گرایشات هنری، از کلاسیسیسم و رئالیسم تا امپرسیونیسم و اکسپرسیونیسم و کوبیسم و عرصه گسترده،متنوع و گیجکننده جریانات و گرایشات اصلی و فرعی هنر معاصر غرب همچون کانسپچوال و آیدیا و اینفورمیشن و بادی آرت و پرفورمنس آرت و نرتیوآرت و غیره،و دهها و صدها اسم و ایسم دیگری که از همان ابتدا به نقش کردن آنها در وجود دانشجو میپردازیم،هنرهای تجسمی ایرانی- اسلامی،با هنرمندان اغلب بینام و نشانش مظهر عقبماندگی است و حکم سایههای پریده رنگ خاطره تنگی را دارد که ممکن است به ندرت شامل نیم نگاهی توریستی شود."