خلاصه ماشینی:
"داستان را شخصی بیان میکند که بعد با نام مانترزو با او آشنا میشویم و آغاز داستان بدین شکل است: هزاران زخم زبان فورچونتو را با خون دل تحمل کردم اما زمانی که کار به توهین کشید با خود عهد کردم تلافی کنم.
در این حالت راوی، داستان را باز با«من»بیان میکند و خواننده متوجه میشود که داستان دربارهء این«من»نیست و فرد دیگری مدنظر است.
» چون در داستان کوتاه به ندرت فرصت میشود ذهنیات انسانهای مختلف را نشان داد،به همین دلیل نویسندگان ترجیح میدهند دانای کل راوی را فقط دربارهء چند نفر یا حتی یک فرد محدود کنند و به کار ببرند.
چگونه میتوان زاویهءدید داستانی را عینی نامید وقتی که مردی در داستان به جای بهکارگیری کلمهء«ستبر»با کلمهء«چاق»و یا به جای بهکارگیری کلمهء«سنگینوزن»با کلمهء«ستبر»برای بیان هیکل او و یا به جای کلمهء«دویست و پنجاه کیلویی»با صفت«سنگینوزن» توصیف شود؟اگر زاویهءدید عینی تنواند وارد ذهن شخصیتها شود ناخودآگاه به زاویهءدید دانای کل محدود مبدل میشود.
نویسنده باید بتواند ذهن خوانندگان خود را در داستان روی موضوع اصلی ثابت نگاه دارد و این احساس را که داستان دارای مفاهیم پرمعنی است در خواننده القا کند.
دربارهء نتیجهگیری دوم میتوان تنها به این نکته اشاره کرد که زاویهء دید دانای کل ممکن است شخصیتهای داستان را به عروسکهای خیمهشببازی مبدل سازد و باعث شود انسان به اشتباه بیفتد؛و این زاویهءدید میتواند در آنها عمق و پیچیدگی کاملا متفاوت با کوچکی و حقارت انسانی را به نمایش بگذارد.
نتیجهگیری سوم دربارهء این اصل بود که زاویهدید راوی باید تغییر نکند و محکم و استوار باشد تا اگر در بیان حقایق اشتباهی صورت گرفت خنثی شود."