خلاصه ماشینی:
"با آگاهی از این واقعیت که این دو اصطلاح هم به دورههای تاریخ ادبیات و هم بهگونهای فراتاریخی ادبیات اشاره دارند، پیچیدگی مضاعف آنها بر ما معلوم میشود(هرچند اصطلاح مدرنیسم را نمیتوان به ادبیاتی که پیش از سالهای واپسین قرن نوزدهم به نگارش درآمدهاست،اطلاق کرد).
بدینگونه که رمان نظر خوانندهاش را متوجه دنیای واقعی میکند نه اینکه راه گریزی برای رهایی از آن پیش پای او قرار دهد(این گفته هرچند باطلنماست،درست پنداشته میشود؛گو اینکه خواندن صحیح رمان چهبسا گریزی خوشایند از مسائل و مشکلات زندگی باشد)،اما همچنان که اشاره کردهام،از مؤلفههای رمانس میتوانیم برای تبیین برداشت خودمان از واقعیت استفاده کنیم.
اصطلاح رئالیسم اغلب اشارهای دارد به اینکه هنرمند(و من تکرار میکنم که این امر تنها به«ادیب»محدود نمیشود) کوشش کرده شرحی جامعتر و نمودیتر از زندگی اجتماعی را در اثر خود بگنجاند؛بهویژه اینکه وی شرح اثرش را بسط داده است تا«زندگی ساده»و تجربههایی را متجلی سازد که از نظر هنرمندان دیگر برای توصیف هنری بیارزش قلمداد در رمان 1(به تصویر صفحه مراجعه شود) میشدهاند.
این اصطلاح با توجه به تعریف و مفهوم آن، اصطلاحی مشکلزاست و پرسشهای بغرنجی دربارهء اینکه اصولا واقعیت چیست ایجاد میکند(خیالپردازیهای ما در این حیطه روی هم رفته واقعی است.
چنانچه قرن بیستم را قرن فروید و مارکس فرض کنیم،میتوانیم بگوییم که رمان مدرن با گذشته همخوانی بیشتری دارد تا با آینده(ضمنا باید گفت که گئورک لوکاچ،منتقد مارکسیست مسلک مجارستانی،به همین دلیل در سراسر زندگی خود،سنگ طرفداری رئالیسم را به سینه میزد و به شدت به مدرنیسم میتاخت)."