خلاصه ماشینی:
"مدرن بودن سروکار دارد به اینکه ما مطابقت داشته باشیم با زمانی که در آن زندگی میکنیم و از آنجا که این مطابقت به زمان ارتباط پیدا میکند،خودبهخود یک تناقض پیش میآید.
حوادثی که بخشی از آنها رئالیستی است و بخشی رئالیستی نیست(درهمه آثار پست مدرن وجود داشته)آن وجه غالب عناصر سازنده است که به اثر حالت رئالیستی میدهد،حالت مدرن میدهد یا پست مدرن و برای حرکت از یک نهضت به نهضت دیگر است که باید آن اصل حاکم را پیدا کنیم.
باید در نظر بگیریم که در رئالیزم و رمانتیزم که با یکدیگر ارتباط خیلی نزدیک دراند استمرار واقعیت وجود دارد منتها هدفهایشان با یکدیگر فرق میکند و رمانتیزم طبیعت را ساخته اما مدرنیزم از این طبیعت ساخته شده ساختارزدایی میکند.
و از آنجا که هستیشناسی عبارت است از این که ما علاوه بر دیدن هر پدیدهای سر و عمق آن پدیده را هم ببینیم پس ادبیات و هنر در مرکز عالم قرار میگیرد و هستیشناسی معنای پیدا کردن تنشها و کشمکشهای موجود بین امور و پدیدهها را به خود میگیرد و این به وسیله هنر خصوصا ادبیات به نحو عالی بیان میشود و شاید به همین دلیل است که ایحاب حسن میگوید:«پستمدرنیزم مرحلهای است در راه وحدت روحی بشریت.
ضمن اینکه به دنبال تغییراتی است که از نظر نکنولوژیکی در دنیا اتفاق افتاده؛در نتیجه به نظر میرسد که در رمانهای پست مدرن یک نوع حرکت به طرف تکنولوژی وجود دارد.
پست مدرنیزم میگوید آنچه که ما میگوییم با آنچه که قبلا گفته شده فرق میکند پس ما باید بیساختار شروع کنیم و اینجاست که مسأله غیر منطقی کردن عمدی زبان مطرح میشود."