خلاصه ماشینی:
"شروع داستان زمانی است که اورهان و آیدین پا به میانسالی گذاشتهاند و از خانواده شش نفری اورخانی تنها این دو برادر باقی ماندهاند.
«آبادانی»،جوانی که ادعا میکند تحصیلکردهء امریکا است،از آیدا خواستگاری میکند ولی پدر که آبادانی را فردی بیقید و بند و لامذهب میداند «سمفونی مردگان»نوشتهء عباس معروفی چاپ پنجم 3300 نسخه خشم و هیاهوی مردگان حاضر نیست آیدا به ازدواج او دربیاید.
این فضای سیاه و سرد با روح شخصیت اصلی داستان-اورهان-که فردی دندانگرد،ثروتاندوز و شکستخورده است همخوانی مناسبی دارد.
با این تفاوت که در رمان آقای معروفی عدم وحدت هنری در جریان سیال ذهن و عدم تمرکز راوی بر شخصیتی محوری حجم متراکمی از شخصیتهی شکلنایافته را در بستری طولانی-قریب به چهل سال-به تصویر میکشد.
نویسنده با غفلت از این که جریان سیال ذهن با دستاندازی به کل حوزهء آگاهی و واکنشهای عاطفی-روانی فرد از منطقی درونی پیروی میکند، با پرداختن به صحنههای متعددی که از زندگی خانوادهء اورخانی بریده شده و در کنار هم قرار گرفته به راویان متعددی که فاقد زبان،لحن و منطق سیال ذهن هستند اجازه میدهد داستان را روایت کنند.
در«موومان یکم 1»که از پیچیدگیهای زاویه دید بیشتری برخوردار است نویسنده با انتخاب زاویه دید دانای کل در روایت گذشته و زمان کنونی اورهان،و زاویه دید اول شخص برای بیان گذشتهنگریهای اورهان،پس از صفحاتی چند منطق این زاویه دید را مخدوش میسازد.
و بالاخره اینکه بنا بر گفتهء فاکنر،«سمفونی مردگان»نیز از غدهها و تیرگیها مینویسد و بنبستی که در مقابل تکتک شخصیتهای این رمان وجود دارد حاکی از این است که معروفی به پایان انسان میاندیشد!"