خلاصه ماشینی:
"شاید اینگونه نواختن از زمانی که رادیو تأسیس شد و نوازندگان میباید پشت میکروفون مینواختند بوجود آمد زیرا که دستگاههای صوتی آنموقع صدای ساز را خراب میکردند و همواره صداهای اضافی گوش خراش و خسته کنندهای به گوش میرسید که نوازنده مجبور شد برای رفع آن بر روی تک سیم بنوازد تا دلنشینتر شود البته این دلیل برای کسانی موجه است که در رادیو نواختن را بر درست نواختن ترجیح بدهند چرا که استادانی چون صبا و برومند و هرمزی و درگاهی و فروتن بودند که همواره سهتار نواختند و نه چیز دیگر با نام سهتار در انتها باید متذکر شد که سهتار نوازی شیوهای مخصوص به خود دارد و از این لحاظ هیچ ارتباطی به تار یا دوتار و تنبور ندارد و کسی که بخواهد نوازندهء سهتار باشد باید سالهای سال نزد استادی یا مستقیم یا غیرمستقیم کار کند تا بتواند از عهده برآید و اینطور نیست که هر کسی که تار را بتواند بنوازد سهتار را که سازی کوچکتر و ضعیفتر از تار است راحتتر خواهد نواخت چنانکه در گذشته استادانی بودهاند که در تار به مهارت رسیده،اما با این آگاهی دست به سهتار نزدهاند."