خلاصه ماشینی:
"عزیز رسو لی آهنگساز یا فیلمساز ساموئل خا چیکیان کمتر کارگردانی در سینمای ایران شناخت قابل قبولی از مقوله موسیقی و آهنگسازی فیلم دارد اما سا مو ئل خا چیکیان در طول پنجاه سال عمر فیلمسازی،حدود چهل فیلم سینمایی ساخت که موسیقی برخی از آنها را خودش ساخته بود.
حتی سازها را هم خودم انتخاب میکنم و یک اصل همواره مد نظرم هست که هرچه تعداد سازها کمتر باشد،تأثیر موسیقی فیلم در تماشاگر بیشتر است.
سازهای بادی در کنستر پژوهشی نیاوران (به تصویر صفحه مراجعه شود) موسیقی نواحی ایران از تنوع و گوناگونی بسیاری برخوردار است،بدینجهت از جنبههای مختلفی قابل تأمل و بررسی است.
چندی پیش یکیدیگر از کنسرتهای پژوهشی سازشناسی موسیقی نواحی ایران و اینبار برنامهای مختص سازهای بادی به سرپرستی حسین حمیدی در فرهنگسرای نیاوران به اجرا درآمد.
وی از سال 1360 به سازهای بادی محلی علاقهمند شد و بعد از پی گرفتن این راه،مطالعه عمیقی را در زمینه موسیقی محلی ایران و مخصوصا سازهای بادی آغاز کرده است.
وی همچنین در زمینه معرفی موسیقی محلی دست به تنظیم قطعاتی از مناطق مختلف از جمله قطعاتی در مورد رقصهای محلی ایران،موسیقی گیلان و فارس و ساز بالابان زده است.
نوع دیگری از این شیوه که بیشتر در اوایل قرن بیستم مورد استفاده قرار گرفت،تلفیق سبکهای مختلف موسیقی از جمله موسیقی فولکلور با موسیقی کلاسیک بود که در آثار آهنگسازانی چون«زولتان کو دای»( Z.
نکته اساسی در مورد این کنسرت به کا بردن لفظ«تلفیق»در عنوان برنامه بود که به نظر میرسد چندان انتخابی کارشناسانه نبوده است."