خلاصه ماشینی:
"البته،گروهی که بر اساس منطق صحیح اجتهاد،به فهمی از متون دینی رسیدهاند و با پایبندی به آنچه از دین فهمیدهاند،در میدان سیاست به رقابت برای تحقق رضای الهی هستند،دارای دلیل بوده،میتوانند کسانی را که طالب فهم باشند،قانع سازند-اما اگر گروه مقابل آنان حاضر نباشد از امیال شخصی خود دست بردارد و نخواهد نسبت به منطق صحیح،تن در دهد،چه باید کرد؟آیا گفت و گو با آنان به جایی میرسد؟!...
چرا باید در جامعه دینی،ضابطه داوری را «عقل غیر دینی»قرار داد و«عقل دینی»را به عنوان معیار نپذیرفت؟چرا باید همیشه به دنبال داوری بیرون دینی باشیم؟البته بدیهی است که اگر روی سخن و گفت و گوی دینداران با بی دینان و کافران بود،لازم میشد برای سخنان خویش ادلهای بیرون دینی بیاورند؛لکن تا زمانی که گفت و گو درون جامعه دینی جریان دارد،چه ضابطهای برای ملاک داوری،بهتر از کلام خداوند میتوان یافت تا از آن طریق به کشف رضای الهی نایل آمد؟به علاوه که در این جوامع رضای خدا،همان رضای مردم نیز است."