خلاصه ماشینی:
"اما این وضع نیز دیری نپایید زیرا درگیریهای میان خویشان سلطان در گذشته به سقوط وزیر و سلطان خردسال مورد حمایت او(سعید فرزند ابو عنان) انجامید(ابن خلدون،التعریف 66-68،همو، تاریخ،7/305)بدین سان امیر منصور بن سلیمان بر سر کار آمد،اما هنوز فاتحان از پیروزی خود بهرهمند نشده بودند که مدعی سومی برای تاج و تخت پیدا شد.
ابن خلدون نیز قبایل را به پذیرفتن دعوت سلطان بر انگیخت و چندی بعد برادر خود یحیی را که از زندان آزاد شده بود،بجای خود نزد ابو حمو به تلمسان فرستاد،زیرا احساس میکرد که از علم دور افتاده است و میخواست همت بر تحقیق و تدریس بگمارد(همان،100-103)،اما شش سال اقامت او در بسکره همه صرف علم و تحقیق نشد و به سبب خوی پر جوش و خروش خود از سیاست باز نماند،اگر چه این بار بجای خدمت در دربارها،به فعالیت در میان قبایل و عشایر پرداخت.
در نیمه رمضان 789 قاهره را ترک گفت و پس از گزاردن حج،در جمادی الاول سال بعد به آنجا بازگشت و به حضور سلطان رسید و اجازه یافت که به جبران مسند تدریس که در مدرسه ظاهریه از دست داده بود،در محرم 791 در مدرسه صلغتمش (یاصر غتمش)به تدریس حدیث بپردازد(همان، 293-311)همچنین سلطان در همان سال او را به تولیت خانقاه بیبرس گماشت ولی پس از یکسال یا بیشتر به سبب همراهی با فقهای دیگر در صدور جواز قتال با سلطان(الملک الظاهر)که بر اثر توطئه بعضی امرا از سلطنت برکنار شده بود از آن مقام عزل شد (همان 311-331)،ابن فرات،9(1)،160،اما ابن خلدون با سرودن ابیاتی در مدح سلطان توانست دیگر بار او را بر سر مهر آورد(ابن خلدون،التعریف، 331-335)."