خلاصه ماشینی:
"مایه ندارند،بیاحترامی هم میکنند،یک عده بودند که لتی دورهگرد پیش نوشته بر این مطلب: چند سالی است که مداحی و نوحهگری به شیوههای تازهای اجرا میشود که اکثرا هم حرمت کلام را شکستهاند و هم اوزان سبکی برای کلام انتخاب میکنند که شایستهء مدح اهل بیت(ع)نیست،آنچه مهر تأیید بر اینگونه اعمال زده،مسأله«جذب»نسل[جوان] است،اما براستی این جذب باید به هر طریقی صورت پذیرد؟یا اینکه برای آن باید قواعدی بنیاد نهاده شود؟پرسش از قدیمیها این بود که آیا این افعال و اعمال نوین شایستهء این کار هست یا خیر که پاسخها را میخوانید.
در مورد قدرت صدا و آواز دلنشین او میگویند:روزی در تکیهء سادات اخوی واقع در محلهء سرچشمهء تهران حاجی میرزا لطف الله بالای منبر بوده است و با صدای دلکش خود به قدری مجلس را خوب اداره نموده بود،که همه تصور میکردند بعد از او دیگر کسی از عهدهء جلب توجه حضار برنخواهد آمد.
در این موقع حاجی تاج وارد مجلس روضه میشود و شیخ علی زرگر که او هم خوشصدا و در موسیقی استادی ماهر بوده است،مطلب را به اطلاع او میرساند و به وی میگوید:«تصور نمیکنم بعد از هنرنمایی حاجی میرزا لطف الله،بتوانی شوری در دلها بیفکنی.
پس از صرف چای در موقعی که مجلس روضه پر از همهمه بوده است،حاجی تاج به منبر میرود و اولین شعر را چنان با صوت جذاب و دلانگیز خود میخواند که همهء اهل مجلس ساکت میشوند و پس از دو شعر دیگر که آنها را با کمال مهارت،به سبک خوانندگان نامی با تحریرها و غلتهای مناسب میخواند،از منبر پایین میآید و به شیخ علی زرگر میگوید:«حرف حساب دو کلمه بیشتر نیست."