خلاصه ماشینی:
"کار،به عشق برآید و از رنج،صافی شود بیست و پنج سال از فراق رضا ورزنده گذشت(30/10/1355 تهران-1305 کاشان) ناشناس از همه بگذشتی و در ملک وجود کس ندانست زبان تو و قدرت نشناخت فریدون توللی *رضا مهدوی در یادنامهای که برای بزرگترین شاعرهء معاصر ما تهیه شده،جملهای عجیب را میخوانیم:«کاش میتوانستم مثل حافظ شعر بگویم».
»؛و از آسمان و ریسمان شاهد میآورند که تنها،نافهمی آنها از کل مقدمهء شعر و شاعری اثبات میکند،فرقی نمیکند که موضوع آن شعر کلاسیک قرن هفتمی باشد یا شعر نیمایی و زمان ما؛وگرنه جملههای بعدی را هم میخواندند و اگر واقعا میخواستند که بفهمند،میفهمیدند که کپیبرداری از فرم و قالب و زبان شعر لسان الغیب،آرزوی شاعرهء بزرگ ما نبوده،آرزوی او رسیدن به حساسیت و انسانیتی بوده که حافظ،درخشندهترین حد آن را در درون پاک خود داشته و زیباترین نمونههای آن را سرائیده است.
مهم،رسیدن به آن حساسیت،به آن رنج و آن«روح نوازندگی»است صدای سنتور رضا ورزنده همیشه مرا میخکوب و مبهوت کرده است؛و همیشه «اتفاقی»بوده که غیر منتظره پیش آمده است:صدایی خفه از نواری کهنه در همهمه یک مهمانی دوستانه،گاه پشت ترافیک از شبکههای فرهنگ رادیو،یا پیام،گاه در فاصلهء دو برنامه تلویزیون،گاه ده دقیقه انتهایی نواری قدیمی و...
آرزو دارم مثل او ساز بزنم؛و این تنها آرزویی است که در دلم جا خوش کرده و بیرون نمیرود تهران-دی 1381 یک خاطره در سالهای 1330،انجمن ایران و آمریکا،بخش مستقلی بود که با بودجه سفارت،ولی با خط مشی فرهنگی آزادانه عمل میکرد و به تکریم هنرمندان ایرانی خیلی توجه داشت."