خلاصه ماشینی:
"منوچهر آتشی،شاعر بزرگ این مرز و بوم در مورد نقش اولیه دمامزنی،اذعان میدارد:«در حوزهء موسیقی مذهبی بوشهر،سنج و دمام و بوق کارکرد اعلام برنامه را ایفا نمیکند»11اما علی اصغر قربانی،عکس آن را صادق دانسته و میگوید:«استفاده از سنج و دمام و بوق که هم زمان نواخته میشود،ابتدائا برای خبر کردن و هشدار دادن از آن استفاده میشد12محسن شریفیان نیز همان نظریه قربانی را دارد:«مراسم سنج و دمام،خبری بود برای شروع اکثر مراسم مذهبی13»اکبر هنرور و حسام حقپرست، از دیگر موسیقیدانان بوشهری بر همین نظریه بوده و میگویند: «مخصوصا در نواحی بیرونی شهر،صدای دمام،اهالی هرمحل را آگاه برای آمدن به مسجد میکند.
خاطره ذیل که دوست گرامی و همکار ما«مسلم هرگاه به مزیری کشتیهای هندی میرفتیم،عدهای از سیاهان آفریقایی در حالی که باد در دماغشان افتاده بود را میدیدیم که به گاه فراغت،در کشتی دمام میزدند و بعد از آن مسقطی و قهوه میخوردند هماکنون در بیشتر محلات بوشهر رسم است که در دههء اول شبهای محرم و در دیگر ایام تحریم، پیش از آغاز روضه و سینهزنی و شروع و پایان هرمراسم مذهبی دیگر اقدام به «دمام زدن»میکنند کرامتی»به نقل آن پرداخته است میتواند گروهی نزدیک بر این امر باشد:«در حدود سی،چهل سال پیش وقتی میخواستند جهاز «اوشار»شدهء«کبگانی»را به دریا بیندازند، چون نیاز به نیروی انسانی زیادی برای انجام آن داشت،شروع به دمام زدن در کنار جهاز نموده و با همین کار جماعت لازم را به دور خود گرآورده و جهاز را به دریا انداختند»."