خلاصه ماشینی:
"پرده سوم:از آنجا که نوازندگان ارکستر زهی،رهبر آنها و همچنین تنظیمکننده قطعات ساکن ارمنستان هستند،لازم است خوانندگان ایرانی چند روزی را جهت تمرین به آن کشور سفر کنند و چنین میکنند.
ملاحظه کنید اعضای گروه«تکنوازان ارمنستان»!چگونه از سازهای زهی خود (که همهاش غربی است)صدای تار و تنبک و عود ایرانی بیرون میآورند!!گفتن یاست ارکستر«تکنوازان ارمنستان»!در طول جشنواره هیچگاه تصنیف مذکور را اجرا نکردند نه ساز ایرانی در بساطشان بود و نه فواصل دستگاه شور را بلد بودند بنوازند.
از سوی دیگر منتقدان میپرسند چه سنخیتی بینیک ارکستر زهی خارجی و موسیقی اصیل ایرانی وجود دارد؟ هدف از اجرای ارکستری تصنیفهای ایرانی با نوازندگان خارجی،برطرف کردن چه نقصی است و یا رسیدن به چه کمالی است؟ دیگری میگوید:این تصنیفها را قبلا با اجرای تار و تنبور و کمانچه شنیدیم و خیلی شیرینتر بود.
این موضوع بسیار متفاوت از آن است که برای مثال تصنیفهای زیبای عارف قزوینی را به دست یک ارکستر غربی بدهیم و تصور کنیم که کار مهمی انجام دادهایم."