خلاصه ماشینی:
"الله اعلم آواز در ماهور:تو نیکی میکن در دجله انداز آواز به سبک شروه: من و تو کفتر یک لونه بودیم من و تو آب یک رودخونه بودیم آواز مطربی: بادا بادا مبارک بادا/ ایشا الله مبارک بادا چشمهی سوم،"معجزه المعجزات":(مأخوذ از فرهنگ فاتحه) آواز در ماهور: کارهای جهان دون عجب است همه سوگ است و نام او طرب است آنکه نادان ستور او به تک است آنکه دانا کمیت او عقب است گر فروتر نشست خاقانی چه کند روزگار بیادب است قل هو الله نیز در قرآن زیر تبت یدی ابی لهب است از دیگر معجزات و تأثیرات هنر موسیقا اینکه ناشری به رغم مجالست با سوادآموزان در اکابر و نهضت سوادآموزی و درک محضر آنان موسیقا را موسیخی تقریر مینمود.
از قضا آن جریده نه مصحف که اوراقی ابیض بود و به این دلیل،برخی غوغاییان همین استدلال چوبینه پای را کافی دانستند،تا بانگ برآورند:تفو،تفو،الکذاب خاسر للعالمین که او امی است و نوشت و خواند نداند و این ریبی بزرگ بر منزلت این عالم شوریده بود."