خلاصه ماشینی:
"آنچه که عامل دوام و بقای یک اثر هنری و در نتیجه ماندگاری هنرمند خالق آن میشود تجانس آن اثر با خاستگاه آن است که صد البته خاستگاه هنر اصیل موسیقی تاریخ زندگی انسان و وقایع زندگی تودهی مردم است و نه تنها به طبقهی خاصی متعلق نمیباشد بلکه باید جوابگوی نیازهای تمام افراد جامعه باشد و در این راستا هنرمندانی موفق و نامآوری شوند که این خاستگاه را درک کرده و با تعالی بخشیدن به آن حرفی نو را بیان کنند نه اینکه انواع عناصر نامأنوس موسیقیگونه را با هدف حرفی تازه به کار برد تا به شعر رسید.
هنرمندان دستهی اول که چند سالی بود با اصالتها وداع کرده بودند به سرعت با کمک ادوات ابداع،نوآوری و بتدریج تلفیق به جریان موسیقیهای نفسگیر وارداتی تن در دادند و تب تشبیهسازی و بدلسازی در نوع موسیقی و حتی شخصیتهای موسیقی آنها شدت گرفت که خوشبختانه باید گفت دلگرمی موسیقیدانان اصیل تاریخ مصرف کوتاهمدت آن دسته آثار بوده و هست و هنرمندان دستهی دوم نیز با کمال تأسف انرژی مافوق تصور خود را که در دههی 60 بروز داده بودند تحت تأثیر ناملایمات و بیمهریهای مدیران هنری و رسانهها از دست دادند و به مرور به روند هنرمندان دستهی اول در دههی 60 مبتلا شدند و کنارهگیری را پیشه کردند که این عارضهی بسیار غمانگیزتر از گوشهنشینی هنرمندان دستهی اول بود.
این نکته بسیار حائز اهمیت است که انواع موسیقیهای بدلسازی شدهای وارداتی جای خود را در جامعه و رسانهها باز کرده است ولی موسیقی اصیل ایران هنوز جایگاه روشنی نداشته و ربطی به هنر موسیقی ندارد بلکه باید به موسیقیدانان و نحوهی تفکر و حرکتهای اجتماعی هنری آنها پرداخت."