خلاصه ماشینی:
"آیا ایرج بسطامی از زمرهی آنانی بود که پیش از آوار آخر نیز زلزله را در روح خود شهود کرده بود؟آیا آوار فرهنگ و هنرش پیشتر بر دلش انبار نشده بود؟شخصا به خاطر عدم آشنایی مستقیم با زندهیاد بسطامی پاسخی ندارم،اما پیش از نگارش این متن، مروری داشتم بر آنچه دوستان و نزدیکانش در رثای او نگاشته بودند متنهایی همه پر از غبار زلزلههایی که از سالها پیش بنای هنر سنتی را در معرض آسیب و حتی ویرانی قرار داده؛متنهایی پر از دلتنگی،پر از سنگینی خاطرات و آرزوها،پر از حسرت و...
و باز از طرف دیگر به لطف وجود لایههای دیگر دستگاههای ذی ربط که میان جوهرهی موسیقی سنتی و دیدگاههای خود نه تنها تعارض نمییافتند،که درونگرایی و عرفان آن را همراستا و مؤید جهانبینی خود مییافتند،عملا راه هرروز بیشتر از روز پیش برای این موسیقی گشوده میشد.
وجود تعداد قابل توجهی موسیقیدان برجسته که در شرایط آرام و کمدغدغهی سالهای پیش از انقلاب،محضر استادان بزرگ نسل قبل را بیواسطه درک کرده،توشه کافی از آن برگرفته و در مجالی کمابیش فارغ البال به بلوغ و پختگی در بیان هنری دست یافته بودند به علاوهی انبوه مطالب و مراجع بکر و دست نخورده که میتوانست تا مدتها مانند مادهی خام مورد استخراج قرار گیرد و کماکان تازگی و حلاوت خود را حفظ نماید،مجموعا سبب میشد تا افق روشنی پیش روی موسیقی سنتی گشوده شده باشد.
سنی طلایی برای شهرت و موفقیت:نه آنقدر زود که خود از کف برود و نه آنقدر دیر که دیگر همهچیز بالسویه شده باشد،با توجه به قدرت و تواناییهای صدای او،اینطور به نظر میرسید که این توفیق بالقوه میتواند،سالها و حتی دههها ادامه یابد."