خلاصه ماشینی:
"در آواز هم صوت خوش و توان اجرایی تحریر و بیان شعر، ظاهر قضیه اما در باطن،آنچه که هستهی هنر است (سخت و غیر قابل تغییر)چون جان آدمی که بدون این متن نیز هست:درونمایه و پیام انسانی آن است که سرمنشأ آن عقل و احساس است.
معطوف ساختن منابع عظیم انرژی روحانیاش به آن روزن که بهجت و لذت عمیق از تبعات آن است و این میسر نیست مگر به سوختن در عشق و درک پدیدههای هستی بعد از اکتساب علم آن: زهره سازی خوش نمیسازد مگر عودش بسوخت کس ندارد ذوق مستی میگساران را چه شد آری آنچه تأثیر غایی را بر شنونده میگذارد، درونمایه و جان کلام است،نه فقط چیدن آنها در کنار هم.
حال آنکه آوازخوانهایی چون،طاهرزاده،قمر، حسینعلی خان نکیسا و ادیب خوانساری،بدون اکتساب تفکر هنری و عشق از محیط بیرونی خود، و شاید بدون اشراف کامل نسبت به آرای مختلف فلسفه و علت هنر و بررسی مکاتب مکتوب بسیار آن،عمق معنا و عصارهی عشق و زیبایی را به خالصترین و جهش دریافته بودند،چرا که اگر نه این بود اینچنین ماندگار و بیانقضإ نبودند."