خلاصه ماشینی:
"موسیقی در جوامع اولیه و نزد بشر ابتدائی که معمولا حالات درونی خود را با آوای ساز کوبهای و به هم زدن دستها بیان میکند خارج از بحث فوق است زیرا تنها معنای آن تأثیر صوت سازمانیافته بر انسان است و فاقد محتوی و ناتوان از عرضه داشت یک واقعیت میباشد.
اکنون میتوان نتیجه گرفت که گذشته از سیر تکامل سازها(که در آهنگسازی و سیر تکاملی آن بسیار حائز اهمیت است)و به وجود آمدن امکانات اجرای در آنها و نیز تقویت فن نوازندگی و تدوین شیوههای آموزشی آن و کوششهای محققین موسیقیشناس در مباحث نظری موسیقی،پدیدهء انکارناپذیری میتواند تحولات اساسی در شیوهء بیان موسیقی را(در سیر تکامل تدریجی تاریخی آن) تبیین کند.
و در پایان کلام برای این سؤال که آهنگساز آشنا به رموز خاص آهنگسازی(افرادی که حضور آنان در عرصه آهنگسازی و به عبارتی در عرصه موسیقی، سوء تفاهم بزرگی است شامل تعریف ما نمیشوند)به چه قصدی برای دستیابی به حس تأثیر موسیقی،از اصوات سازها استفاده میکند یک پاسخ روشن و درعینحال زیبا از هگل را ذکر میکنم: دمیدن جان...."