خلاصه ماشینی:
"موسیقی مردمی زیمباووه،که در سالهای 1950 در موسیقیهای راک اندرول،سول و پاپ جلوه میکرد،به این ترتیب به ابزاری کارساز برای تغییرات سیاسی،در جهت کسب عدالت و مبارزه علیه ظلم تبدیل شد.
این موسیقی با خود قوانین مدولاسیون18 صدایی،کد19های خاص،سازهای برگزیده و سبکهای رقص جدید را آورد که در کارهای سنتی افریقایی سابقه نداشتند.
یکی دیگر از تغییرات ناشی از شیوه همسرایی(کر)این بود که بین کسانی که از«نعمت صدا برخوردار بودند»و آنهایی که نبودند،تمایز بسیار آشکاری قائل میشدند و در نتیجه مردمی که به صورت سنتی،همیشه در اجرای موسیقی نقش داشتند و در موسیقی افریقایی،همدلی و همنوا باهم میخواندند،اینک به صورت تماشاگران منفعل درآمدند.
از طریق ترانه بود که یک عروس میتوانست آزارهایی را که از سوی مادرشوهرش میبیند،بیان کند و همسری از تلخکامیهای خود در مقابل یک شوهر حریص بگوید و یا جامعهای علیه یک ارباب ظالم حرف بزند،ازاینرو در موسیقی سنتی شونا،ترانههای اعتراضآمیز فراوانی شنیده میشوند."