خلاصه ماشینی:
"بدین ترتیب تا مدتها هنرمندانی که مثلا باسازی چون ویولن به هنر اصیل این کشور خدمت کرده بودند در چشم اهل هنر موسیقی(البته آنها که داخل گود بودند)و غیر اهل موسیقی وجودهای زائدی تلقی میشدند که باید سازشان از صحنه خذف میشد.
غافل از آنکه چنان استقبالی فقط نشانهء تمکین به یک مد شایع بود،و طی آن سالها همان موسیقی غیر هنری و مبتذل به صورت قاچاق از خارج به دست مردم میرسید و حتی بسیاری از«اصالتگرایان تحصیلکرده و روشنفکر»به رغم بهبه و چهچه دروغینی که راجع به موسیقی اصیل سرمیدادند از صمیم وجود و با گوش جان شنوندهء همان موسیقی بودند.
ظرفداران اصالتگرایی(البته فقط کسانیکه در آن سالها تاختوتاز کرده بودند) وقتی بیرونقشدن دکهء خود را احساس کردند و دانستند که جامعه دیگر برای آن حرفهای بیاصالت ارزشی قائل نیست بهطور جدی به فکر افتادند تا چارهای بیندیشند.
نهایتا آنها که میگفتند:«فقط موسیقی اصیل ایرانی و دیگر هیچ»دست کمک به سوی نوازندگان سازهای فرنگی دراز کردند و در کار موسیقی کلامی نیز به جای استفاده از آوازهای ملالآور سالهای قبل از شیوههای جدید خواندن مرکب از آقایان(تکخوان)و خانمها(همخوان)بهره گرفتند.
بعد از اجرای قسمت اول برنامه چند دقیقهای فرصت«تجدیدقوا» به مدعوین دادند که وقتی در این فاصله به محفل بوفهء سالن رفتم، میان خانمها(و حتی برخی از آقایان)فقط و فقط صحبت از لباسهای شیک و هیئت آراستهء خانمهای خواننده بود.
مقاله سوم نقل دو خاطره از دو کنسرت موسیقی در یکی از شبهای بهمنماه 1358(مصادف با اولین سالگرد انقلاب اسلامی ایران)برای استفاده از کنسرت گروه شیدا(به سرپرستی محمد رضا لطفی و خوانندگی محمد رضا شجریان)به تالار وحدت رفته بودم."