خلاصه ماشینی:
"اینک میکوشیم تا همهء آنچه را که طی دو جلسهء قبل راجع به مقام هنر و چند و چون ارتباط هنری و پیدایی تقلب در ارتباط هنری نوشتیم به شکلی کلیتر با مطالب کاملتر تحت عنوان«دنیا و اهل معنی»بیان کنیم و پیچیدگیهای این موضوع را که در حقیقت باعث عمدهء خطاکاریها در میان هنرمندان است نشان دهیم.
از سوی دیگر نعمات مادی به وفور در دسترس انسان قرار دارند درحالیکه نعمات معنوی چنین نیستند و هرکس این شانس را ندارد که از امکانات لازم برای کسب آنها برخوردار گردد.
هنوز در جامعهء ما هرکس به نام هنرمند یا دانشمند شناخته شد فورا هالهای از حرمت و اعتبار پیرامون او را فراگرفته و همین عناوین به ایشان اجازه میدهد چنانچه بخواهند هر عمل ناشایستی را انجام دهند و هیچکس حتی متوجه نشود تا چه رسد به معترض!وظیفهء منتقدان علم و هنر است که با همان حساسیت که پدران ما دینداران اصیل را از دینفروشان متمایز میساختند ایشان نیز هنرمندان و دانشمندان را از هنرفروشان و علمفروشان متمایز دارند.
به راستی اگر امثال حافظ هم به زیانهای ناشی از وجود دینفروشان در جامعه کار نداشتند و ایشان را فقط به خاطر وسعت معارف و کثرت معلومات حتی ستایش میکردند،آیا امروزه جامعهء ما در پالایش و زدایش خرافات و فریبها قدمی از قرون وسطی پیش گذاشته بود؟ باری،اکنون که دربارهء هنر بهطور کلی و مشکلات و مسائل دامنگیر آن توضیحاتی دادهایم،وقت آن است که در ادامه باقی مطالب خود را اختصاص دهیم به شرح دقیقتر آنچه که میتوان اصطلاحا آن را«اجتماعیات هنر موسیقی»گفت و به طور مفصلتر در این حوزه به شرح و بررسی مسائل مختلف پرداخت."