خلاصه ماشینی:
"خود آشکارا میبینم که باید خواستهها،ترجیحات،نیازها و عواطفی در من وجود داشته باشند که دستیابی به آنها تنها به مدد موسیقی عامهپسند ممکن است و آیا میتوان این حس را جز به تمایل من نسبت به امور خردهپا و یا اشتیاقم به آنچه که در دستآوردهای اجتماعی و هنری من جزء«محرمات»18به حساب میآیند،به چیز دیگری تعبیر کرد؟بله،من اعتقاد دارم که موسیقی عامهپسند دارای کیفیات ویژهای است که انواع موسیقی«جدی»و«پیشاهنگ»19 از آن محروماند.
اگر برای این شکوفندگی اصالت و سلامتی قائل شویم آنگاه پرسشی دیگر در کار میآید:آیا،در چنین وضعیتی،پیشاهنگان موسیقی«جدی»باید به سوی«برج عاج»منهدمشدهء خویش عقبنشینی کنند؟و(در بهترین وضعیت!)به دفاع از شعار«حقیقت نهفته در ذات هنر»،که آندرنو21آن را با زرنگی و پیشاپیش به دستشان سپرده،بپردازند؟آیا«قیام»ما بعد مدرنیستی دههء 80 صرفا کوششی بوده است برای پس گرفتن سالنهای کنسرت متعلق به بورژوازی؟و یا،نه،در زمانهء ما این امکان به وجود آمده که بازتاب وضعیتی که در آن گرفتاریم،یعنی بازتاب شکاف بین عناصر موسیقیایی،یا دوگانگی موجود در آگاهی ما،به ایجاد شکاف و گشایشی در مواضع سنگ شده بینجامد و،از دل اجزای گسیخته و سخت آن،کلیتی پوینده و متضاد آفریده شود؟مگر الزامات زیباشناختی و نیازهای عامیانه حتما باید باهم مانعهء الجمع باشند؟ در اینگونه موارد،اغلب توسل به خاصیت منظمکنندهء تحلیلهای تاریخی دستیابی به یک نتیجهء روشن را ممکنتر میسازد.
اگر موسیقی بخواهد جنبهء ارتباطی خود را حفظ کرده و همچنان زبانی برای بیان عواطف و شناختهای انسان باشد،باید«فهمیدنی»باقی بماند؛نه بدان معنی باشد که آهنگساز باید در کار خود از پیچیدگیهای ساختمانی پرهیز نماید؛مهم این است که حتی دوستداران غیرحرفهای موسیقی نیز بتوانند معانی این پیچیدگیها را درک کنند."