خلاصه ماشینی:
"از میان هدفهای تعیین شده،آن دسته از هدفها که مرتبط با هدایت تحصیلی و شغلی دانشآموزان هستند،عبارتند از: شناخت،پرورش و هدایت استعدادهای افراد در جهت اعتلای فرد و جامعه شناخت حرفهها و مشاغل مولد در جهت افزایش درامد ملی،رفع بیکاری و وابستگی اقتصادی شناخت ارزش و قداست کار و معاش حلال پرورش روحیهی مبارزه با بیکارگی،بطالت و مشاغل کاذب همچنین،در هدفهای شاخههای تحصیلی دورهی متوسطه مصوب هیأت اجرایی نظام جدید که براساس رأی ششصد و شصت و ششمین جلسهی شورای عالی،مورخ 3 آبان 80 مورد تصویب قرار گرفته،به این موارد اشاره شده است: در شاخهی نظری:شناخت بهتر استعدادها و علاقههای دانشآموزان،و ایجاد زمینهی مساعد برای هدایت آنان به مسیرهای تحصیلی مناسب.
در چارچوبی که در طول برنامهی سوم توسعه برای تدوین طرح مذکور تعیین شده است و آموزشوپرورش نیز در تهیهی آن همکاری داشته است،نقش راهنمایی و مشاورهی تحصیلی و شغلی در آموزشوپرورش و اقدامات مشاوران در زمینهی شناسایی استعداد و رغبت دانشآموزان و هدایت آنان به سمت رشتههایی که با تواناییها و علاقههای آنان و همچنین،نیازهای کشور تناسب دارند،تأکید زیادی شده است،و ارتباط و همسویی بین آموزشو پرورش،دانشگاهها و بازار کار،و استمرار فرایند هدایت تحصیلی و شغلی به شکل علمی و مبتنی بر اطلاعات و براوردهای صحیح از نیازهای شغلی کشور،بهعنوان محوریترین اقدام در تدوین طرح جامع،مورد توجه قرار گرفته است.
براساس مصوبات«شورای راهبردی طرح هدایت استعدادها» که با حضور نمایندگان و دستگاههای گوناگون،از جمله وزارت آموزشوپرورش تشکیل شده است،انجام چندین طرح پژوهش ملی برای شناخت نقاط قوت و ضعف نظام راهنمایی و مشاوره و کارکردهای درونی و بیرونی شاخههای تحصیلی،آموزش عالی و بازار کار،و مطالعهی تطبیقی در چند کشور جهان در زمینهی هدایت تحصیلی،و در نهایت ارائهی الگوی مطلوب نظام راهنمایی و مشاورهی تحصیلی و شغلی،به عنوان الزامات تدوین طرح جامع مورد توجه قرار گرفته است."