خلاصه ماشینی:
"گام ششم:بررسی مجدد وظیفهی اولیه مشاور از شاگردان میخواهد تا به وظیفه یا مسألهی اصلی برگردند و از آخرین قیاس و یا تمام تجربهی بدیعهپردازی استفاده کنند[با تلخیص:امیلی کالهون،مارشاویل و...
گام دوم:قیاس مستقیم مشاور:با من در مورد ماشینی صحبت کنید که عجیبترین مقایسه را بین خود و کنکور آغاز میکند.
گام سوم:قیاس شخصی مشاور:اگر شما بلدوزر شوید،چه احساسی دارید؟ گروه:از بلدوزر بودن خوشحالم،از کارم راضی هستم، انرژی بیشتری میخواهم،در عین خطرناکی مفیدم،کسی از من خوشش نمیآید،آبادکنندهی تنها هستم،میشود کسی مرا دوست داشته باشد،خوشرکابم،گردانندهی بهتری میخواهم، پشیمانم و خسته،پرطرفدار بیطرفدارم،دوست دارم قطعاتم جدید باشند،اگر من نبودم همهی کارها لنگ میشدند،لاستیک نو میخواهم،میترسم وسایل جدید جایگزین من شوند،دندهام خراب است،دیگر نمیتوانم حرکت کنم،و کاش از آینده خبر داشتم.
مشاور:آیا احساس شما از کنکور همان احساس اولیه است؟ گروه:نه خیلی عوض شده است.
گام سوم:قیاس مستقیم مشاور:کدام ماشین عجیبترین مقایسه را بین خود و برنامهریزی ایجاد میکند؟ گروه:چرخ خیاطی،مخلوطکن،آسیاب،آبمیوهگیری، چرخ گوشت و ماشینسواری.
گام سوم:قیاس شخصی مشاور:خود را چرخ خیاطی فرض کنید،از اینکه چرخ خیاطی هستید،چه احساسی دارید؟ گروه:به روغن احتیاج دارم،پارچه و نخهای رنگارنگ میخواهم،سوزن میخواهم دلم میخواهد خیاطم خوشگل باشد،قیچی تیز داشته باشم،دوختن بعضی از پارچهها خستهکنندهاند،کارم تکراری شده است،دوباره روز شروع شد، خیلی زود خسته میشوم،کسی به فکر من نیست،دیگر نمیتوانم کار کنم،دوختن حال میدهد،کارم را خراب کردم،از اینکه مفیدم احساس خوبی دارم،دوست دارم فرصت بیشتری برایم بگذارند، خیلی خوشحالم،در عین ثابت بودن حرکت دارم،و قدیمی هستم ولی طرحهای جدید میزنم."