خلاصه ماشینی:
"نخستین چالش این است که آیا علم مشاوره و فنون آن،فرهنگ زدودهاند و در منطقههای فرهنگی و جغرافیایی متفاوت،کارکردهایی یکسان یا مشابه دارند یا به منزلهی پدیدهای وابسته به فرهنگ،در هر منطقه بر حسب ارزشهای فرهنگی و دینی و ملاحظات اجتماعی آن منطقه تعریف میشوند؟ چالش و پرسش بالا،خود از پرسش مبناییتری ناشی شده است وآن ایی است که تبیینها و تجویزها در علوم و به ویژه علوم انسانی و روانشناسی و مشاوره،حاصل دیدگاهها و ارزشهای دانشمندان و نظریه پردازان آن رشته و بر گرفته از فرهنگ سرزمینی هستند که علم در آن بالیده است یا فارغ از آن ارزشها و فر هنگها،صرفا بیانگر علم محض هستند؟ چالش دیگر،درجه و میزان کار آمدی مشاوره است.
آیا مشاوره به غنوان یک حرفه،از جایگاه اجتماعی مناسب و نهادهای سازمانی متناسب با آن برخوردار است یا نه؟آیامشاوره تنها در دامنهی یک فرهنگ سازمانی معین رشد کرده و بالیده است؟آیا افقهای حرکت خود را روشن کرده است؟ این چالشی است که در سطح جایگاه شغلی و هویت حرفهای بروز میکند و مسألهای است که در آموزش و پرورش،همیشه در نوسان است.
فصلنامهی رشد مشاور مدرسه،متولد شد تا در راه روشن کردن فضای کار مشاوره و کمک به طرح سؤالها و چالشهای این حوزه،گامی هر چند کوچک بردارد."