خلاصه ماشینی:
"برای چنین آموزشی به کوشش عمدی نیاز است تا دانشآموز بتواند،در کمال آرامش نسبی در زندگی خود،آگاهانه بیندیشد،پیشبینی و فرمولبندی کند،و راهحلهای مناسب برای بعضی از مسائل بیابد.
اضطراب طبیعی،از تهدیدی درونی و بیرونی خبر میدهد و نجاتدهندهی زندگی است.
اضطراب معمولا به اقدامی میانجامد،که برای رد یا کاهش تهدید طرحریزی شده است.
در چنین حالتی، شخص اگر اقدامش بهطور عمده هشیارانه یا عمدی باشد،از سازوکارهای مقابلهای(مانند آماده شدن برای امتحان)،و اگر رفتارش بهطور عمدی تحت تأثیر نیروهای ناخودآگاه باشد(مانند سرکوب کردن یا کنار زدن یک تکانه یا عقدهی تهدیدآمیز از ذهن)، از سازوکارهای دفاعی استفاده میکند.
طبیعی است،موضوعی که بهطور صحیح کسب شده باشد، بهتر در یاد میماند و یادگیری آن آسانتر است.
در مدل تحلیل عوامل مؤثر در اضطراب امتحان،تنوع زیادی دارد که از جمله آن میتوان به بهرهی هوشی،ماده درسی،تدریس معلم،احساس ناتوانمندی و عدم اعتماد به نفس اشاره کرد که همگی آنها به احساس عدم اعتماد به نفس بیشتر،احساس ناکارامدی،تجربهی شکستهای متوالی،و در نهایت افت تحصیلی و بیعلاقگی به تحصیل،منجر خواهند شد."