خلاصه ماشینی:
"با توجه به یافتههای پژوهشی بلک و ویلیامز،چنین نتیجهگیری میشود که رغبت دانشآموزان به یادگیری زمانی زیادتر میشود که مدارس تاکید اصلی خود را بر سنجش سازنده قرار دهند و از امتحان مجموعی(پایانی)فقط در صورت نیاز و اجبار استفاده کنند.
فرایند«ارزیابی کردن»از دید این پژوهش از پژوهش فوق نتایج زیر حاصل شد: نتایج عملکرد مدارس در امتحانات(در هر نوع امتحان عمومی)،فقط معرف بخشی از میزان موفقیت نظام آموزشی در فرآیند یاددهی یادگیری است.
معیارهای بازررسی مدارس باید به کیفیت فرایند یاددهی یادگیری رغبت دانشآموزان به یادگیری زمانی زیادتر میشود که مدارس تأکید اصلی خود را بر سنجش سازنده قرار دهند و از امتحان مجموعی(پایانی) فقط در صورت نیاز و اجبار استفاده کنند و نتایج آن،حد اقل به همان اندازه بپردازد که به نتایج عملکرد دانشآموزان در فرایند سنجش و ارزشیابی میپردازد."