خلاصه ماشینی:
پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت آفرین بر نظر پاک خطا پوشش باد در تاریخ اسلام و ایران نیز متکلمان معتزلی و اشعری و نیز حکمای مشاء و اشراق،راه حلهایی برای حل مساله شر و رابطهاش با عدل الهی طرح کردهاند و در این میان،آراء ابو الحسن اشعری، قاضی عبد الجبار همدانی،ابن سینا،ابو حامد محمد غزالی،شیخ اشراق،امام فخر رازی،ابن عربی-صدر المتالهین،میرداماد،عبد الرزاقی لاهیجی و حکمای عصر جدیدتر از جمله ملاهادی سبزواری جدیدترین و جامعترین بحث را ارائه کرده است.
آیا بشر در انجام دادن کردارهای ارادی خود آزاد است یا کارهای ارادی انسان نیز همانند دیگر پدیدههای حادث،آفریده خداست؟ این پرسش در تاریخ کلام اسلامی،نخست دو پاسخ افراطی(جبر و قدر)یافت و سپس تلاشهای فکری به منظور یافتن راهی میانه جبر و قدر پاسخی به دور از افراط و تفریط،از سوی متفکران مسلمان صورت پذیرفت.
اما ابو بکر باقلانی در کتاب«التمهید»و فخر رازی در کتاب«المحصل»و قاضی عضدایجی در«مواقف»و امام غزالی در کتاب«الاقتصاد»و میان متأخرین تفتازانی در«شرح المقاصد»چنین اظهار عقیده میکنند که آن کس که باور دارد که تمام کردارهای انسان معلول توانایی اوست به ورطه قدر درافتاده است و آن کس که معتقد گردد که انسان را هیچگونه توانایی در انجام دادن کارهای ارادی خود نیست گرفتار جبر شده است.
اما از آنجا که قدرت وداعی آفریده خداست،انسان در کارهای خود یکسره آزاد نیست(نفی قدر)بلکه افعال وی حاصل قضا و قدر الهی و مشیت ازلی و علم باریتعالی نیز هست(راه میانه-راه راست)طبق نظریه اشاعره، حافظ از نظر کلامی و تفکرات اصولی پیرو مکتب اشاعره است و در ادبیات زیر که از غزلهای مختلف اویند.