چکیده:
امروزه مسیولیت اجتماعی به عنوان ابزاری راهبردی در راستای رشد و توسعه و جلب نظر سرمایهگذاران و جامعه نقش بسیار مهمی ایفا میکند و بانکهای تجاری موفق هستند که در بازار رقابت با سایرین از مسیولیت اجتماعی در جهت کاهش نوسانات قیمت سهام، به بهترین شیوه استفاده نمایند. یکی از این ابزارها پرداخت مالیات است که این پژوهش به دنبال بررسی نقش مالیات پرداختی بر روابط بین عملکرد مسیولیت اجتماعی و نوسان قیمت سهام بانک میباشد. در پژوهش حاضر کلیه بانکهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سالهای 1393 الی 1399 به عنوان جامعه آماری بررسی و از میان آنها 15 بانک با توجه به ویژگیهای پژوهش انتخاب شده است. در این پژوهش برای آزمون فرضیهها از رگرسیون خطی و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار Eviews استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین عملکرد مسیولیت اجتماعی و نوسان قیمت سهام بانکهای تجاری ارتباط معناداری وجود دارد و همچنین مالیات پرداختی اثر تعدیلگری بر ارتباط بین عملکرد مسیولیت اجتماعی و نوسان قیمت سهام دارد. بنابراین، افشای اطلاعات عملکرد مسیولیت اجتماعی، باعث کاهش نوسانات قیمت سهام میشود.
خلاصه ماشینی:
مطالعات قبلي ارتباط مثبتي بين عملکرد مسئوليت اجتماعي و ريسک نوسان سهام بانک پيدا کرده اند، نتايج مطالعات نشان داد که اولويت بندي بيش از حد در سرمايه گذاري مسئوليت اجتماعي ممکن است رقابت شرکت ها را کاهش دهد و هزينه هاي آنان را افزايش دهد، که منجر به زيان شرکتها و از دست دادن سهامداران و در نتيجه افزايش نوسان سهام شرکت شود (تاسنيا و همکاران ١، ٢٠٢٠).
در نتيجه ، طبق تئوري ذينفعان ، اين فرض وجود دارد که ماليات ميتواند رابطه بين مسئوليت اجتماعي و نوسان قيمت سهام را تعديل کند که منجر به تدوين فرضيه دوم پژوهش حاضر شده است .
تاسنيا و همکاران ١ (٢٠٢٠)، به بررسي تأثير مسئوليت اجتماعي شرکت بر نوسانات قيمت سهام بانکهاي ايالات متحده با نقش تعديل کننده ماليات در طي سالهاي ٢٠١٣ الي ٢٠١٧ پرداختند، نتايج پژوهش نشان داد بين مسئوليت اجتماعي بانکها و نوسان قيمت سهام رابطه مثبت و معناداري وجود دارد و سهامداران بانک هاي ايالات متحده ممکن است تمرکز بيش از حد بر 1.
٤-٤- مدل و متغيرهاي پژوهش بر اساس مدل پژوهش تاسنيا و همکاران (٢٠٢٠)، براي آزمون فرضيه اول اين پژوهش از مدل رگرسيوني (١) به شرح زير استفاده شده است : (به تصویر صفحه مراجعه شود) و جهت آزمون فرضيه دوم اين پژوهش از مدل رگرسيوني (٢) استفاده گرديد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) در مدل هاي مذکور داريم : VOL: نوسان قيمت سهام ؛ CSR: عملکرد مسئوليت اجتماعي ؛ TAX: ماليات پرداختي ؛ LVG: اهرم مالي؛ MVB: ارزش بازار به ارزش دفتري؛ DY: سود تقسيمي؛ ROA: بازده دارايي ها؛ BANK SIZE: مجموع دارايي هاي هر بانک .