خلاصه ماشینی:
"رند و دیوانه،اهل آسایش دنیوی و خیالی نیستند،پای کوبان بر سر آتش میروند و سر تا پا آتش میشوند،و در آتش کرشمه حسن و کرشمه معشوقی حضرت حق را میبینند از دید آن دو ناز پروردگان به دوست راهی ندارند،در منطق الطیر آمده،یکی از خواجگان متنعم از خدا طلب رحمت میکرد،دیوانهای شنید و گفت: تو ز ناز خود نگنجی در جهان میخرامی از تکبر هر زمان ده غلام و ده کنیزک کرده راست رحمت اینجا کی بود بر پرده راست(6) حافظ: ناز پرورد تنعم نبرد راه به دوست عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد(7) دیوانه و رند از زهدی که سبب غیرت حق است میگریزند،نفس زهد را برای آنان میآراید و آنها را میفریبد،آنها مراقبند زیرا نفس به حاکمیت حضرت حق تن نمیدهد و هر دم به رنگی در میآید و ره میزند،اندوه و ترس ایجاد میکند و پیوسته هوشیار و حافظ منافع دنیوی و اندکی ظریفتر بنگریم حافظ منافع اخروی است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) کسی بعد از نماز از وی بپرسید که جانت در نماز از حق نترسید که بانگ گاو کردی بر سر جمع سرت باید بریدن چون سر شمع دیوانه رازدان در پاسخ میگوید،امام جماعت در میانه نماز آنگاه که با حق سخن میگفت،در اندیشه خریدن گاو بود،من هم که اقتدا میکردم صدای گاو از خود در آوردم،قصه به پیش نماز میبرند و او میگوید: خطیبش گفت چون تکبیر بستم دهی ملکست جایی دور دستم چو در الحمد خواندن کردم آغاز به خاطر اندر آمد گاو دهباز ندارم گاو،گاوی میخریدم که از پس بانگ گاوی میشنیدم(14) انتقاد عطار از نفاق است،نفاقی که جمعیت درون را متلاشی میکند و حافظ رند با زبان ایجاز میگوید: گرچه بر واعظ شهر این سخن آسان نشود تا ریا ورزد و سالوس مسلمان نشود(15) آنچه که در زهد ریاکارانه مد نظر است،مردم فریبی است و دیگر شوق به بهشت است."