خلاصه ماشینی:
"درست یک سده بعد،گروهی همهی هویت و (به تصویر صفحه مراجعه شود) بودن و شدن خویش را در نفی گذشته یافتند و گرم و تندخون و هیجانزده به نفی گذشتهها پرداختند و اثبات خویش را در نفی چهرههایی بزرگ چون سعدی و حافظ و مولانا جستوجو کردند؛تقی رفعت نمونهای از این جریان داغ و آتشین بود.
هنوز باید گفت حافظ شاعر معاصر است و حتی بزرگترین آنها و مولانا هم عصر ماست و در حوالی نفسهایمان قدم میزند و فردوسی همسایهی دیوار به دیوار لحظهها و ضرورتهای امروز.
جاودانهترین و جاودانهترین کلام و اثر،سخنی است که با انسان همیشهی زمانها سخن بگوید و کشف و فهم و خلق چنین اثری نبوغ میخواهد و بصیرتی انسانشناسانه که بسیاری از آفریدگاران آثار گذشته از آن محروم بودهاند و اکنون نیز!
چندین نوع ادبی در روزگار ما به دلیل پنجرههایی که ملتها و جامعهها به روی هم گشودهاند،پیدا شده که پیش از این در ادبیات ما سابقه نداشته است و تنها با توسع و تسامح میتوان نمونههایی از آنها را در گذشته یافت."