چکیده:
هدف از نگارش پژوهش حاضر، رابطه بین فرهنگ حاکم بر مدرسه و اخلاق حرفهای مدیران با مسیولیت پذیری معلمان مدارس ابتدایی پسرانه شهرستان خنجین میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، ونحوه اجرا، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل تمامی معلمان ابتدایی مدارس پسرانه شهرستان خنجین بود که تعداد آنها 430 نفر است. حجم نمونه در این تحقیق طبق جدول مورگان 250 نفر، مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها و اطلاعات شامل پرسشنامههای استاندارد فرهنگ حاکم بر مدرسه دانشگاه میسوری (scs) شامل 35 گویه، اخلاق حرفهای هیوود (2009) مشتمل بر 19 گویه و مسیولیت پذیری گاف (1987) شامل 42 گویه است. به منظور بررسی روایی سوالات پرسشنامه از نظر اساتید استفاده شده است و به منظور بررسی پایایی سوالات پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ به کمک نرم افزار 22SPSS استفاده شده است؛ که ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0. 84، 0. 83، 0. 89 تعیین شد. به منظور تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیههای تحقیق از نرم افزار 22SPSS با کمک روشهای آمار توصیفی و استنباطی که در بخش توصیفی از میانگین، میانه و انحراف استانداردو... و در بخش استنباطی ازآزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. براساس یافتههای این تحقیق در فرضیه ی اول نتیجه گرفتیم که بین فرهنگ حاکم بر مدرسه با اخلاق حرفهای مدیران و مسیولیت پذیری معلمان مدارس پسرانه ابتدایی شهرستان خنجین رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین در پی بررسیهای انجام شده درباره فرضیه دوم و سوم نتیجه گرفته شد که بین اخلاق حرفهای مدیران و مسیولیت پذیری معلمان و در فرضیه سوم بین فرهنگ حاکم بر مدرسه و و مسیولیت پذیری معلمان مدارس ابتدایی پسرانه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
The present research was conducted with the aim of investigating the relationship between job enthusiasm and professional growth of teachers on organizational growth in first grade secondary school teachers of Khanjin city. The present research method in terms of purpose, application; In terms of the method of data collection, it is field and based on library study and the method of implementation is descriptive correlation type. The statistical population of the research is the teachers of the first secondary level of Khanjin city, whose number is 800. According to the number of the community, the statistical sample was estimated to be 260 people according to Morgan's table. Sampling was done by stratified random method. In this research, two library and field methods were used to collect data. The research questionnaires include the job enthusiasm questionnaire designed by Salvanova and Shoufeli in 2001 and consists of 17 questions, the dimensions include strength (6 items), dedication (5 items) and attraction (6 items). Akfilt and Kot's professional development questionnaire has 5 questions. Organizational growth was created by Spades (2007), which has 6 components and 30 questions. The data obtained from the research questionnaires were analyzed using descriptive statistics (prevalence, mean, standard deviation) and inferential statistics from the correlation coefficient test (Pearson and Spearman), regression (multiple) and SPSS and pls software. and was analyzed. The findings of the research showed that there is a relationship between job enthusiasm and professional growth of teachers with organizational growth in the first grade secondary school teachers of Khanjin city (at the rate of 0.457). There is a relationship between job enthusiasm and organizational growth in the teachers of the first secondary level of Khenjin city (to the extent of 0.333). There is a relationship between the professional growth of teachers and organizational growth in the teachers of the first secondary level of Khenjin city (to the extent of 0.513).
خلاصه ماشینی:
براساس يافته هاي اين تحقيق در فرضيه ي اول نتيجه گرفتيم که بين فرهنگ حاکم بر مدرسه با اخلاق حرفه اي مديران و مسئوليت پذيري معلمان مدارس پسرانه ابتدايي شهرستان خنجين رابطه مثبت و معني داري وجود دارد.
با توجه به پژوهش هاي ذکرشده که در رابطه با متغيرهاي پژوهش حاضر انجام شده و با توجه به نقش حساس نظام آموزشي و مدارس در فرايند توسعه ي اجتماع و رابطه ي مسؤوليت پذيري نيروي انساني شاغل در اين نهاد اجتماعي به نظر ميرسد که بايد به مباحث اخلاق حرفه اي، رهبري اخلاقي و به تبع آن مسؤوليت پذيري اجتماعي در بين منابع نيروي انساني نظام آموزشي توجه ويژهاي مبذول شود و زمينه و بستر لازم براي ايجاد زمينه هاي اخلاقي و افزايش مسؤوليت پذيري در بين کارکنان آموزشي فراهم آيد؛ بنابراين هدف اصلي پژوهش حاضر تعيين رابطه بين فرهنگ سازماني حاکم بر مدرسه و اخلاق حرفه اي مديران با مسئوليت پذيري معلمان در مدارس ابتدايي پسرانه شهرستان خنجين مي باشد.
ابتدا براساس تحليل محتواي مصاحبه با خبرگان و بررسي سوابق و منابع علمي موجود مولفه هايي را فهرست و تعريف شده و سپس جمع بندي و پس از گردآوري اطلاعات کتابخانه اي مورد نياز در قالب ٥٣ گويه پرسشنامه طراحي و داده ها وارد سيستم گرديده و با استفاده از نرم افزار SPSS و روش ANOVA تحليل شده است که در نهايت پنج مولفه تعهد و مسئوليت پذيري، تعلق و روابط انساني، تکامل و صفات انساني، تخصص و دانش محوري و علاقه به تحول و توسعه ، بعنوان مولفه هاي اصلي تشکيل دهنده اخلاق حرفه ي در مديريت آموزشي شناسايي و در اولويت قرار گرفته اند.
يافته هاي حاصل از تجزيه و تحليل داده هادر فصل چهارم نشان داد رابطه ي بين اخلاق حرفه اي مديران با مسئوليت پذيري اجتماعي معلمان در مدارس ابتدايي پسرانه شهرستان خنجين تاثير مثبت و معناداري دارد.