چکیده:
ورود عرفان و تصوف به حوزهی ادبیات،انقلابی انکارناپذیر است که به همراه اندیشههای فلسفی و دینی موجب غنای فرهنگ و ادب ما گشته است.اما از آنجا که هر اندیشهی بشری،به واسطهی نقصان فهم انسانی در معرض انواع انحرافات فکری قرار میگیرد،اندیشههای عرفانی نیز از این قاعده مستثنا نشده است و درگیریهای کلامی و مکتبی صوفیه با متشرعین و فلاسفه و متکلمین و تألیف کتابهایی چون:تلبیس ابلیس و...همه و همه بیانگر این ادعاست.بر این اساس خیزش یک نهضت انقلابی و اصلاحطلب از درون پیکرهی صوفیه به نام ملامتیه از اهمیت به سزایی برخوردار است. این مقاله میکوشد تا با رعایت اختصار به تبیین و تشریح آفات و انحرافات دینی و اخلاقی-تربیتی صوفیان و چگونگی ایجاد نهضت اصلاحطلب ملامتیه بپردازد و حاوی دو قسمت است:بیان واژگان کلیدی چون دین،تربیت،آفت و عرفان و تصوف و...و شرح مختصری از اندیشهها و اعمال ملامتیه
خلاصه ماشینی:
"ورود عرفان و تصوف به حوزهی ادبیات،انقلابی انکارناپذیر است که به همراه
اندیشههای فلسفی و دینی موجب غنای فرهنگ و ادب ما گشته است.
فکری قرار میگیرد،اندیشههای عرفانی نیز از این قاعده مستثنا نشده است و
خیزش یک نهضت انقلابی و اصلاحطلب از درون پیکرهی صوفیه به نام ملامتیه از
و اخلاقی-تربیتی صوفیان و چگونگی ایجاد نهضت اصلاحطلب ملامتیه بپردازد و
حاوی دو قسمت است:بیان واژگان کلیدی چون دین،تربیت،آفت و عرفان و تصوف
تصوف و عرفان مثل هر نظام فکری دیگر
تکامل و موطن اصلی خویش است و در واقع نما
عاشقانه برقرار است و دستآویز قرار دادن
سنت و جماعت بودند-خود را از آنها کنار
خویش در این باره بیان داشته:«و اندر طریقت
در این هنگامه بازار شطح و طامات نیز
خود مایهی دردسر جماعت صوفیه نیز
از دیگر آفتهای صوفیان است:«تا یکی از
که از طاعت راه گمکردن،ابلیس است که به
خلق را زهر هلاهل پنداشتند و بنای کار خود
اجتماعی برخلاف مردم و دیگر صوفیه گام
کار خود قرار میدادند و از هرکس که به
آفات خود را در صلاح ایشان پنهان کنند.
ملامتیهی متأخر است به گونهای که این سوء
اهل بازار بود و چون فتوت نیز تا حدی بر
و انحراف ملامتیه-که اساس کار آنان بر عدم
کنار این افراط در لزوم پرهیز از ریا گاه اهل
که اساس فکر این فرقه مبتنی بود بر اینکه
اعتقادی که مردم به این طایفه پیدا کردند،
این انحرافات و آفات به بیان تفکرات و عقاید
و عملی بسیاری قرار گرفته است.
اما این نهضت انقلابی نیز-بعد"