خلاصه ماشینی:
"بر این اساس رابطه تاریخ و جغرافیا در یک فرایند آموزشی یا پژوهشی تاریخی یک رابطه مکانیکی ایستا و ساده نیست بلکه رابطهای متحول و در همان حال مستمر است که در هرعصری با توجه به اندیشه انسانی و نیز شرایط تکنیکی،صورت جدیدی مییابد.
نتیجه آن که بهرهگیری از جغرافیا در آموزش و پژوهش تاریخ نه فقط به درک بهتر گذشته کمک میرساند بلکه باید به شکلگیری اندیشه مدیریت حیات اجتماعی در هرعصری و برای نسلی آن هم در سطحی کلان از نظر زمانی بلندنگر کمک نمایند.
نکته اساسی در این جا این است که تجربه حاصل از چنین امری در هردوره چه بوده است؟موفقیت مردم گذشته در این امر تا چه اندازه بوده و چه درسی از آن میتوان آموخت؟این نحوهی نگاه به رابطهی تاریخ با جغرافیا،دربردارندهی این تذکر جدی به اهل جغرافیاست که در هرنوع تصمیمسازی در عرصهی جغرافیا،ضروریست که تجربهی تاریخی مربوط بدان را مورد ملاحظه قرار داد."